En fersk pilotstudie ledet av Statens vegvesen og Kystrederiene, viser at sjøtransport har langt lavere klimagassutslipp enn tidligere beregnet – og langt lavere enn lastebiltransport.
De nye beregningene, basert på grundige livsløpsanalyser (EPD – Environmental Product Declaration), dokumenterer at utslippene fra skip er mindre enn halvparten av det som har vært brukt i tidligere beregninger. For noen fartøy enda lavere.
– Dette er et gjennombrudd for mer rettferdige og presise klimaregnskap. Nå kan vi slå fast at skip og særlig nyere og mer miljøvennlige skip har et betydelig fortrinn fremfor lastebiler når det gjelder utslipp per transportert tonn, sier Tor Arne Borge, administrerende direktør for Kystrederiene.
Se pressemelding fra Statens Vegvesen her.
Pilotstudien er gjennomført i regi av Grønt Skipsfartsprogram.
Viktig for offentlige innkjøp
Alle offentlige anskaffelser skal nå vekte klima og miljø med minst 30 prosent. Riktige og oppdaterte EPD-verdier gir dermed sjøtransport en reell konkurransefordel.
Statens vegvesen har allerede tatt i bruk metoden, hvor tilbydere med høyere utslipp enn tilbyder med laveste utslipp får et påslag til sitt anbud. Dermed kan lavutslippsskip dokumentere sin miljøgevinst og konkurrere på like vilkår.
Betydning for bygge- og anleggsbransjen
Entreprenører, kommuner, fylkeskommuner og andre som bruker bulktransport av blant annet asfalt, tilslag og andre masser, får nå et bedre beslutningsgrunnlag. Mer presise utslippsberegninger gjør det enklere å velge klimavennlige transportløsninger.
– Dette viser at det grønne skiftet også handler om riktige data. Nå har vi tall som tydelig dokumenterer at sjøveien er et klimavennlig alternativ til lastebilen, sier direktør for Grønt Skipsfartsprogram Eirill Bachmann Mehammer.
Fakta
- EPD (Environmental Product Declaration) gir et standardisert grunnlag for å sammenligne miljøpåvirkning.
- Tidligere EPD-data for skip var upresise og ga et feilaktig bilde til sjøtransportens disfavør.
- Nye tall viser at utslippene fra skip er 30–45 % av de gamle beregningene – og i svært mange tilfeller langt lavere enn lastebiltransport.
- Transportavstand og mulighet for å anvende skip er parametere som inngår i EPD-kalkylene.
- Grønt Skipsfartsprogram har samlet aktører fra rederinæringen, byggenæringen, forskningsmiljøer og offentlige etater i prosjektet.

Kenneth Erdal, Kystrederiene – Thor Asbjørn Lunaas, Statens Vegvesen – Eirill Bachmann Mehammer, GSP