Bakgrunn
Den maritime industrien utforsker aktivt karbonfangst om bord (OCC) som en mulig løsning for å redusere klimagassutslipp fra skipsfart.
To OCC-piloter, ledet av Maran Shuttle Tankers og SinOceanic, har gitt verdifull innsikt i den tekniske gjennomførbarheten av å fange CO₂ direkte om bord på fartøy.
Begge pilotene identifisert kritiske gap i verdikjeden fra fangst til lagring av CO₂ :
- Mangelen på infrastruktur på land
- Mekanismer for effektiv lossing og overføring av fanget CO₂ fra skip til permanente lagringssteder.
Per i dag finnes det ingen etablerte mottakspunkter for OCC i havner, og de regulatoriske og kommersielle rammeverkene for kreditering av fanget CO₂ er fortsatt usikre.
Disse faktorene representerer betydelige barrierer for rederier som vurderer OCC-teknologier for sine skip.
Uten en tydelig og kostnadseffektiv vei for å integrere fanget CO₂ i den bredere verdikjeden for karbonfangst og -lagring (CCS), vil insentivene for å investere i OCC utebli – eller i beste fall bli svært begrensede.
De to nevnte pilotstudiene for karbonfangst om bord har vist at fanget CO₂ fra skip kan bidra med betydelige volumer til lagringsprosjekter allerede innen 2028, og øke ytterligere mot 2030.
Ved å konsolidere CO₂-volumer fra den maritime industrien, kan logistikkselskaper bidra til å redusere transportkostnadene og legge til rette for en mer effektiv og skalerbar kobling mellom maritim fangst og geologisk lagring.
Dette representerer en betydelig forretningsmulighet for maritime logistikkaktører til å fungere som innsamlere av OCC-volumer fra flere fartøy.
Mål for pilotstudien
Identifisere og evaluere mulige løsninger for å tette det kritiske gapet mellom karbonfangst om bord (OCC) på maritime fartøy og permanent lagring av fanget CO₂.
Endelig pilotmål
Etablerte OCC-mottakspunkter ved nøkkelhavner som sikrer trygg og effektiv lossing av CO₂ fra fartøy og overføring av CO₂ til permanente lagringssteder.
(Dette er et mer langsiktig mål i etterkant av pilotstudien.)
Hovedaktiviteter i studien
-
- Litteraturgjennomgang, kartlegge relevante prosjekter og studier
- Skaffe oversikt over potensielt tilgjengelige CO₂ volumer
- Vurdere løsninger for etablering av OCC-mottaksinfrastruktur i havner og videre distribusjon til felles injeksjonsterminal
- Tekniske løsninger, logistikkløsninger, regulatoriske krav
- Utforske forretningsmodeller for å aggregere maritime OCC-volumer for å muliggjøre kostnadseffektiv transport til lagringssteder
- Identifisere nødvendige aktører i verdikjeden, forretningsmodeller, kreditering innenfor eksisterende eller nye karbonmarkeder
- Gi strategiske anbefalinger for å muliggjøre integrering av maritim OCC i den bredere CCS-verdikjeden innen 2030
- Etablere kommunikasjonsplan
