Haugaland Næringspark er et ferdigregulert næringsområde med eget havneanlegg og dypvannskai. Parken ligger ved Gismarvik i Tysvær kommune i Rogaland. (Foto: Haugaland Næringspark.)

OCC – verdikjeden: fra fangst til permanent lagring.

Bakgrunn

Den maritime industrien utforsker aktivt karbonfangst om bord (OCC) som en mulig løsning for å redusere klimagassutslipp fra skipsfart.

To OCC-piloter, ledet av Maran Shuttle Tankers og SinOceanic, har gitt verdifull innsikt i den tekniske gjennomførbarheten av å fange CO₂ direkte om bord på fartøy.

Begge pilotene identifisert kritiske gap i verdikjeden fra fangst til lagring av CO₂ :

  • Mangelen på infrastruktur på land
  • Mekanismer for effektiv lossing og overføring av fanget CO₂ fra skip til permanente lagringssteder.

Per i dag finnes det ingen etablerte mottakspunkter for OCC i havner, og de regulatoriske og kommersielle rammeverkene for kreditering av fanget CO₂ er fortsatt usikre.

Disse faktorene representerer betydelige barrierer for rederier som vurderer OCC-teknologier for sine skip.

Uten en tydelig og kostnadseffektiv vei for å integrere fanget CO₂ i den bredere verdikjeden for karbonfangst og -lagring (CCS), vil insentivene for å investere i OCC utebli – eller i beste fall bli svært begrensede.

De to nevnte pilotstudiene for karbonfangst om bord har vist at fanget CO₂ fra skip kan bidra med betydelige volumer til lagringsprosjekter allerede innen 2028, og øke ytterligere mot 2030.

Ved å konsolidere CO₂-volumer fra den maritime industrien, kan logistikkselskaper bidra til å redusere transportkostnadene og legge til rette for en mer effektiv og skalerbar kobling mellom maritim fangst og geologisk lagring.

Dette representerer en betydelig forretningsmulighet for maritime logistikkaktører til å fungere som innsamlere av OCC-volumer fra flere fartøy.

 

Mål for pilotstudien

Identifisere og evaluere mulige løsninger for å tette det kritiske gapet mellom karbonfangst om bord (OCC) på maritime fartøy og permanent lagring av fanget CO₂.

 

Endelig pilotmål

Etablerte OCC-mottakspunkter ved nøkkelhavner som sikrer trygg og effektiv lossing av CO₂ fra fartøy og overføring av CO₂ til permanente lagringssteder.

(Dette er et mer langsiktig mål i etterkant av pilotstudien.)

 

Hovedaktiviteter i studien

    • Litteraturgjennomgang, kartlegge relevante prosjekter og studier
    • Skaffe oversikt over potensielt tilgjengelige CO₂ volumer
    • Vurdere løsninger for etablering av OCC-mottaksinfrastruktur i havner og videre distribusjon til felles injeksjonsterminal
      • Tekniske løsninger, logistikkløsninger, regulatoriske krav
    • Utforske forretningsmodeller for å aggregere maritime OCC-volumer for å muliggjøre kostnadseffektiv transport til lagringssteder
      • Identifisere nødvendige aktører i verdikjeden, forretningsmodeller, kreditering innenfor eksisterende eller nye karbonmarkeder
    • Gi strategiske anbefalinger for å muliggjøre integrering av maritim OCC i den bredere CCS-verdikjeden innen 2030
    • Etablere kommunikasjonsplan

Følg oss

Ikke gå glipp av nyheter eller arrangementer. Følg oss på X/Twitter og LinkedIn, eller meld deg på nyhetsbrevet.

Meld deg på vårt nyhetsbrev (se arkiv)

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.