Omya Hustadmarmor har klare mål: «Sustainability is key to our future success». De ønsket derfor å kartlegge potensialet for bruk av grønne sjøtransportløsninger med lav- eller nullutslipp av klimagasser.
Type fartøy | Bulkskip, selvlosser |
Størrelse | 13.250 dwt LOA: 129,9 m, B: 20,6 m |
Hvilke drivstoff skipet skal anvende / skipskonsept |
Batterielektrisk – batteripakke 24 MWh 2 stk 24×4 m rotorseil, gjennomsnittlig fremdriftseffekt 340 kW Elektrisk gravemaskin Lade- og landstrøm i begge ender |
Forventet seilingsoppstart |
2026 |
Forventet trade | Transport av kalkstein fra Brønnøysund til Elnesvågen (Molde), seilingsdistanse 230 nm (425 km), lading i begge havner |
Vårt samarbeid
Samarbeid med Servicekontoret ble startet i 2022, hvor potensialet ble kartlagt, og muligheter utviklet og konkretisert. Stikkord her har vært; logistikkanalyser, teknologiveiledning, konseptutvikling, utvikling av anbudsdokumenter og kvalitetssikring. Etter en anbudsrunde ble så Berge Rederi valgt for transport av kalkmarmor inn til Elnesvågen.
«Alle involverte har sett mulighetene. Alle har hatt klare mål om å redusere utslipp av klimagasser og seile grønt. Når alle samarbeider med en felles ambisjon og med tillit og gjensidig respekt til og for hverandre, kan vi skape det jeg her har benevnt som en gamechanger,» sier Eivind Dale i GSP.
Grønt Skipsfartsprograms Servicekontor for grønn flåtefornyelse trekkes frem av så vel rederi som lasteeier som en svært viktig aktør på veien mot målet om utslippsfri frakt av Omya Hustadmarmors kalkmarmor. Dette spenner helt fra kartlegging av potensialet for utslippskutt, gjennom overordnede konseptvurderinger ned til detaljer for søknadsprosesser overfor Enova og NOx-fondet.
Uten hjelp fra Servicekontoret hadde det ikke vært mulig å gjennomføre dette prosjektet og få på plass en løsning for nullutslippstransport fra 2026, sier Geir Teistklub, logistikkdirektør
Servicekontorets bidrag
- Kartlegging av potensialet for grønn sjøtransport
- Tekniske og økonomiske analyser av alternative transportkonsepter og teknologier
- Reisekalkyler og investeringsanalyser
- Utarbeidelse av kravspesifikasjon for transportløsning
- Utarbeidelse av konkurransegrunnlag og anbudsdokumenter for transportkontrakt
- Gjennomføring av anbud på transportkontrakt
- Evaluering av tilbud fra konkurrerende rederier
- Utarbeidelse av business case, lønnsomhetsanalyser, m.m.
- Søknadsprosess til NOx-fondet
- Søknadsprosess til Enova
- Beslutningsgrunnlag for transportavtale og investeringsbeslutning på skip og infrastruktur
- Fasilitering av kontraktsprosess og transportavtaler og bygge- og leverandøravtaler
Vi ble utfordret av Servicekontoret på å levere en transportløsning uten klimagassutslipp til Omya. Etter at vi vant anbudet fikk vi god hjelp til å skaffe finansiering fra NOx-fondet og Enova, forteller Magne Berge, reder
Om Berge Rederi
Berge Rederi AS er eier av en flåte på ti selvlossende bulkfartøy. Det største, MV Selvaagsund på 8.500 dwt ble levert i 2023. De ti skipene opererer fra Svalbard i nord til Middelhavet i sør. Rederiet hører hjemme på Hitra, Trøndelag.
Les mer på bergerederi.no.
Om Omya Hustadmarmor
Omya Hustadmarmor i Elnesvågen ved Molde er en av verdens største produsenter av finmalte kalkprodukter. Produksjonen er basert på råvarer fra lokale gruver og gruver i Brønnøy i Nordland. Bedriften renser marmoren og produserer kalsiumkarbonat i både flytende form («slurry») og tørr form. Sluttproduktet benyttes hovedsaklig innen papir- og kartongproduksjon. Bedriften eies av sveitsiske Omya, som har produksjon over hele verden.
Les mer på omya.com.