Verdens mest effektive og miljøvennlige skipsfart

Grønt Skipsfartsprogram (GSP) er et partnerskapsprogram mellom private og offentlige aktører. Programmet skal være et effektivt virkemiddel for iverksetting av regjeringens strategier og planer. Programmets visjon er at Norge skal etablere verdens mest effektive og miljøvennlige skipsfart. Grønt Kystfartsprogram ble opprettet i januar 2015, og bestod ved oppstarten av 16 private bedrifter og organisasjoner samt 2 departementer. Våren 2019 skiftet programmet navn til Grønt Skipsfartsprogram for å anskueliggjøre internasjonale ambisjoner.

Høsten 2020 talte programmet 51 private bedrifter og organisasjoner samt 10 statlige observatører. Grønt Skipsfartsprogram er finansiert delvis av offentlige bevilgninger over statsbudsjettet og delvis av medlemmene selv.

Dette er GSP i et nøtteskall:

  • Vi fremskaffer ny kunnskap gjennom studier
  • Vi starter opp pilotprosjekter
  • Vi overfører erfaring mellom de to, teori og praksis
  • Og sist men ikke minst, vi fasiliterer dialog og samarbeid slik at politikere, myndigheter og næringslivsledere tar informerte beslutninger

Høsten 2020 har programmet igangsatt 28 grønne pilotprosjekter hvorav 8 har blitt realisert eller er under bygging.

 -

Amund Drønen Ringdal, Næringspolitisk Direktør i Norges Rederiforbund og leder for styringsgruppen i Grønt Skipsfartsprogram

Grønt Skipsfartsprogram handler om bærekraftige logistikkløsninger, lønnsomme utslippskutt, grønne arbeidsplasser, økt konkurranseevne og eksport, og om å ta internasjonal lederposisjon. Norsk Skipsfart er i ferd med å bli et utstillingsvindu i verden, en inkubator og plattform for norsk eksport av miljøteknologi og grønne transporttjenester.

Programmets mål

Vår visjon: Etablere verdens mest effektive og miljøvennlige skipsfart.

Grønt Skipsfartsprograms overordnede mål er å bidra til realiserbare løsninger som sikrer effektiv og miljøvennlig skipsfart for derigjennom å oppnå de nasjonale og internasjonale klima-målsettinger. Mer spesifikt er målene å oppnå kostnadseffektive utslippskutt, økonomisk vekst, bærekraftige logistikkløsninger, økt konkurransekraft og nye arbeidsplasser i Norge.

Norsk skipsfart kan bli et utstillingsvindu i verden, en inkubator og plattform for norsk eksport av miljøteknologier og grønne transport tjenester. Myndigheter og næringsliv deltar i programmet og samarbeider om hvordan vi sammen kan nå disse målene.

Klimamål: 50% reduksjon og utslippsfrie havner innen ti år

Norske myndigheter har satt ambisiøse mål. Utslipp av klimagasser skal reduseres med 50 prosent innen 2030 for innenriks skipsfart og fiske – en enorm utfordring.  For å nå målet må vi i 2030 ha ca. 700 lavutslippsskip og ca. 400 nullutslippsskip fordelt på alle skipskategorier.
Skip som anvender miljøvennlige drivstoff og hvor ny teknologi blir tatt i bruk raskt er nødvendig for å nå målene.

I tillegg har IMO (FNs International Maritime Organication) bestemt at utslipp fra shipping skal halveres innen 2050.  Dette betyr at det globale markedet for grønne teknologier og løsninger snart vil være en realitet.

Mål satt og resultater oppnådd

Grønt Skipsfartsprogram har siden oppstart i 2015 vært utviklet gjennom definerte faser.

Fase 1: Vurdere potensialet for batteri- og gassbasert maritim transport i Norge (2015/2016)

Mål: Identifisere utslipp av klima- og helsefarlige miljøgasser samt potensiale for utslippsreduksjoner, næringseffekter og eksport. Starte opp fem piloter i hver fase fremover.

 -

Resultat:

  • To studier og fem pilotprosjekter identifiserte store muligheter for Norge.
  • Barrierestudien for grønne fylkeskommunale fergeanbud ble gjennomført, noe som bidro sterkt til fergerevolusjonen i Norge og elektrifiseringen av internasjonal skipsfart. Elektrifisering har vokst fra 15 til 450 batteriskip på 5 år, med 40% norsk markedsandel og Norge i tet på leverandørsiden.
  • Programmet har bidratt til å spre kunnskap i samfunnet, skape debatt og til informerte beslutninger.
  • Grønt Skipsfartsprogram ble i 2015 tildelt Lloyds List Globale Miljøpris.
  • Fem piloter ble startet opp.

Fase 2: Evaluere businesscaser i næringen (2016/2017)

Mål: Definere veien fremover og analysere bedrifts- og samfunnsøkonomiske konsekvenser av tiltak. Løfte konkrete utfordringer og muligheter opp mot Storting og regjering. Starte opp fem nye piloter.

Resultat:

  • Sjøkart for grønn kystfart ble utarbeidet og overlevert regjeringens ekspertutvalg for grønn konkurransekraft.
  • En åpen debatt med toppledere fra næringsliv, offentlig virksomhet og det politiske Norge ble etablert.
  • Konkurransedyktig og forutsigbar strømpris ble for alvor satt på den politiske agendaen med mål om å oppnå en plug-in hybridisering av kystfarten.
  • Grønt Skipsfartsprogram ble anerkjent som formelt prosjekt for å fremme FNs bærekraftsmål.
  • Programmet fremmet behov for en nasjonal plan for grønne drivstoff.
  • Et månedlig nyhetsbrev ble etablert.
  • Fem nye piloter ble etablert i Grønt Skipsfartsprogram.

Fase 3: Fjerne barrierer mot grønne løsninger (2018/2019)

Mål: Gjennom studier av barrierer, muligheter og virkemidler å besvare de viktigste analytiske spørsmålene knyttet til det grønne skiftet. Fokus skal være på lasteskip, hurtigbåter, ferger, fiskefartøy, tjenester for havbruksnæringen og for oljeselskapene, samt å flytte last fra vei til sjø og havner for et effektivt grønt skifte.

Resultat:

  • Regjeringens strategi for grønn konkurransekraft med fokus på grønne rammebetingelser og etablering av tidlige markeder for bruk av grønne teknologier ble iverksatt.
  • Flere kjøpere av maritime tjenester kom med i Grønt Skipsfartsprogram. Det samme gjorde finansnæringen.
  • Andre utgave av Topplederdebatten ble gjennomført.
  • Fokus på internasjonale markedsmuligheter løftet til regjeringsnivå.
  • Startet opp 5 nye piloter.

Fase 4: Utvikle og skalere grønne løsninger i Norge (2019/2020)

Mål: Øke omfanget av programmet med å pilotere flere grønne logistikkløsninger, teknologier, drivstoff og finansiell risiko. Påvirke regjeringens planarbeid med faktabasert informasjon. Fokus på lasteskip og kystfart, samt offentlige innkjøp og å flytte last fra vei til sjø. Økt synlighet.

Forventet resultat:

  • Arrangerte rundebordskonferanse med statsministeren og et tyvetallsnorske toppledere
  • Arrangerte nærings- og miljøpolitisk debatt under Arendalsuka 2019
  • Oppstart av GSP Servicekontor for flåtefornyelse av lasteskip
  • Involvering i IMO GreenVoyage-2050
  • Gitt innspill til seks myndighetsplaner og stortingsmeldinger
  • Etablert ny grafisk profil og hjemmeside
  • Startet opp 13 nye piloter.

Fase 5: Utvikle og skalere grønne løsninger i Norge og internasjonalt (2021/2022)

Mål: Øke omfanget av programmet med å pilotere flere grønne logistikkløsninger, teknologier, drivstoff og finansiell risiko. Fokus på lasteskip, havvind, autonome ferger, tjenester for havbruksnæringen og for oljeselskapene, samt grønne offentlige og private innkjøp og å flytte last fra vei til sjø. Bidra til økt grønn konkurransekraft for eksport. Videreutvikle GSPs rolle i utviklingen av internasjonale, grønne markeder, bl.a. gjennom IMOs GreenVoyage-2050.

Resultat: Pågår.

Mer informasjon

Ta kontakt med Grønt Skipsfartsprogram-direktør:

Narve Mjøs_

Narve Mjøs
Director, Green Shipping Programme
Send e-post

Prosjektleder Fase 1-5:

Magnus Eide

Magnus Strandmyr Eide
Principal Consultant, Green Shipping Programme
Send e-post

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Fyll inn din e-postadresse så holder vi deg oppdatert på alt som skjer i GSP