Logistikk 2030

Logistikk 2030 har som mål å utvikle en bærekraftig logistikk basert på sjøtransport mellom Norge og Europa. Prosjektet fokuserer på å redusere kostnader og klimautslipp ved å flytte gods fra vei til sjø, og involverer samarbeid med flere norske vareeiere og logistikkleverandører.

Illustrasjon: Transportkorridorer, utarbeidet for Logistikk 2030 av GSP

Deltakere

I Logistikk 2030 deltar 25 av Norges største vareeiere innen sine respektive bransjer i et vareeierforum. Arbeidet har mange interessenter, og vi opprettholder dialog med regionale havner, relevante rederier, de største speditørene og øvrige interessenter som KLD, KYV, NLF, GLP og Logistikkforeningen for å holde de orientert om status i prosjektet.

Informasjon om prosjektet

ASKO introduserte Logistikk 2030 som en studie i hovedprogrammet til GSP i 2019, etterfulgt av en pilot. Fra 2023 startet realiseringsfasen, der vi ser konkrete resultater. Vareeierne jobber aktivt for å redusere egne klimafotavttrykk ved økt bruk av sjøtransport.

Målsetninger

Logistikk 2030 har tre hovedmålsettinger:

  • Redusere utslipp av CO2
  • Redusere transportkostnader
  • Bedre utnyttelse av lastbærere

Logistikk 2030 har som målsetning om å redusere C02-utslippene generert fra deltakerne med 60-80 %, samtidig som transportkostnadene reduseres med 10-40 %. Ved å flytte godstransport fra vei til sjø er det i tillegg samfunnsøkonomisk fornuftig da det reduserer tungbiltransport på vei. Arbeidet bidrar dermed til å «bygge volum» for sjøtransport, som skal føre til at det blir et bedre grunnlag for rederier å investere i grønne skip. Arbeidet fokuserer først på å flytte last fra vei til sjø, for etterfølgende å erstatte konvensjonelle skip med grønne skip.

Utover grupperingen som er med i Logistikk 2030, er ambisjonen at tilbudet skal gjelde også for små og mellomstore vareeiere i fremtiden.

I Logistikk 2030 tar vi sikte på å omstrukturere logistikken for å fremme bærekraftig sjøtransport. Ved å flytte fra biltransport via Østlandet til direkte sjøtransport mellom Europa og regionene godset skal til og fra, kan vi redusere kostnader og klimautslipp betydelig, og dermed legge til rette for anskaffelse av grønne skip. Dette vil også forbedre retningsbalansen i godstransporten, sier Kai Just Olsen, ASKO Maritime

Oppnåelser til nå

Fra Q1 2023 til Q3 2024 har G25 overført 125.000 tonn last fra vei til sjø. Dette utgjør en reduksjon av CO2 utslipp på ca. 10.000 tonn.

Servicekontorets bidrag

Servicekontoret for flåtefornyelse fasiliteter all aktivitet i Logistikk 2030. Vareeierne har flere fysiske møter pr. år, hvor de møtes til lunsj-til-lunsj samlinger. Skjæringspunktet mellom logistikk og bærekraft er alltid et hovedtema. I tillegg følger vi opp våre felles målsettinger og bygger nettverk. Mellom de fysiske møtene har vi statusmøter en-til-en med vareeierne, både fysisk og digitalt. Alle interessenter rundt prosjektet holdes orientert via digitale møter i løpet av året.

Følg oss

Ikke gå glipp av nyheter eller arrangementer. Følg oss på X/Twitter og LinkedIn, eller meld deg på nyhetsbrevet.

Meld deg på vårt nyhetsbrev (se arkiv)

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.