Møre Sjø AS referanseprosjekt

Møre Sjø har som mål å bli ledende innen grønn sjøtransport langs kysten, med fokus på å betjene vareeiere med offentlige sluttkunder som etterspør og belønner lavutslippsløsninger. Samarbeidet med Grønt Skipsfartsprograms Servicekontor har vært avgjørende for utviklingen av et hydrogendrevet skip, med støtte fra Enova og Eksfin, som muliggjør tidlig implementering av utslippsfrie transportløsninger.

Hydrogen-drevet kystbulkskip for Møre Sjø
Type fartøy 2 bulkskip, selvlosser
Størrelse 3.500 dwt
LOA: 90 m, B: 14,4 m, D: 5,5 mtr
Hvilke drivstoff skipet skal anvende /
skipskonsept
Hybrid hydrogen/batteri
Elektrisk gravemaskin
Landstrøm
Forventet
seilingsoppstart
2026
Forventet trade Bulkvarer på kysten. Tilslag, stein, tømmer, bio-pellets, stålprodukter og skrap

 

Vårt samarbeid

Møre Sjø ønsker å bli ledende på grønn sjøtransport på kysten og å betjene vareeier som har offentlige sluttkunder som setter krav til og belønner løsninger med lavt utslipp.

Samarbeidet med Servicekontoret startet i 2023 ved at kontoret tok kontakt. Fartsmønster og skipsløsning ble utviklet i nært samarbeid med rederier, designer, løsningsleverandører og Servicekontoret. Det ble gjort grundige analyser av seilingsmønster, driftsprofil, drivstoffbehov, inntektspotensial, investeringer, kostnader, finansiering og lønnsomhet.

Servicekontorets bidrag

  • Kartlegging av potensialet for grønn sjøtransport
  • Tekniske og økonomiske analyser av alternative transportkonsepter og teknologier
  • Reisekalkyler og investeringsanalyser
  • Utarbeidelse av kravspesifikasjon for transportløsning
  • Bistand med tilbud på transportkontrakt
  • Utarbeidelse av tilbudsdokumenter for transport
  • Utarbeidelse av lønnsomhetsanalyser
  • Søknadsprosess til Enova
  • Søknadsprosess til NOx-fondet
  • Beslutningsgrunnlag for transportavtale og investeringsbeslutning på skip og infrastruktur
  • Valg av hydrogenleverandør
  • Valg av leverandør for skipets hydrogenløsning
  • Bistand med å finne designer, megler og verft
  • Bistand med å finne skipelektriske løsninger
  • Bistand med verftforhandlinger
  • Bistand med finansiering
  • Strategiarbeid

Uten støtten fra GSP sitt Servicekontor har ikke prosjektet blitt realisert, sier Torstein Holsvik, teknisk direktør

Informasjon om prosjektet

Møre Sjø har hatt løpende dialog med vareeiere som har offentlig sluttkunder og som derfor ønsker å redusere sitt utslipp. Responsen og betalingsviljen for grønne løsninger har vært overveldende. Det er under utvikling en EPD (Environmental Product Declaration) for skipet. Ulike modeller for grønn bonus for utslippsfri sjøtransport blir utviklet. Kystrederiene og Servicekontoret bistår i denne prosessen.

Å bygge et nytt hydrogenskip er ikke trivielt. Møre Sjø har derfor vært avhengig av å finne en leverandør som tar ansvar for hele hydrogenleveransen med integrasjon mot skipet, og det til en fast pris per skip. Det har de klart å finne.

Arbeidet til Møre Sjø har sammenfalt med Enovas utlysning og tildeling av støtte for hydrogenproduksjon og leveranse til skip. Dette har resultert i at det kan være mulig å bunkre hydrogen til karbonprisparitet. Det er en stor fordel for rederiet som gjør at man kan komme tidlig i gang med utslippsfrie skipninger. Med tildelingen høsten 2024 er mye av kysten dekket med tilgang på hydrogen.

For finansiering har Møre Sjø fått god støtte fra sin lokale bank og Eksfin. Støtte fra Enova og mulig støtte fra NOx-fondet gjør at egenkapitalbehovet blir lite og nødvendig tonn-rate er på nivå med dagens ratenivå.

Grønt Skipsfartsprograms Servicekontor for grønn flåtefornyelse trekkes frem av rederiet som en svært viktig støtte på veien mot målet om utslippsfri frakt på kysten. Bistanden spenner fra kartlegging av mulig utslippskutt, til konseptutvikling og ned til detaljer i teknisk løsninger, kostnader, avtaler og finansiering.

Følg oss

Ikke gå glipp av nyheter eller arrangementer. Følg oss på X/Twitter og LinkedIn, eller meld deg på nyhetsbrevet.

Meld deg på vårt nyhetsbrev (se arkiv)

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.