Oddrun With

1. mars: Miniseminar med Ulvan rederi – først med det siste

Tid: Tirsdag 1. mars 09.00-10.00.
Sted: Kun digitalt, på Teams

Miniseminaret er kun åpent for medlemmer av Grønt Skipsfartsprogram

 

Arrangementet har passert

 

Verdens første plug-in hybride tørrlast skip har nettopp gjennomført vellykket prøvetur, og det er like før hun setter kursen mot Trondheim. «Oddrun With» vil starte i regulær seiling ved ankomst Norge.

Omtrent samtidig vil ventelig kontrakt for bygging av verdens første utslippsfrie bulkskip «With Orca» underskrives. Begge skipene vil ha Trondheim som hjemmehavn.

Det er det relativt lille kystrederiet Egil Ulvan Rederi AS som står bak begge disse nyskapende og banebrytende skipene.

På dette miniseminaret vil en av eierne; Ivar C. Ulvan selv presentere de to skipene, de valgene de har foretatt for først å begrense utslipp mer enn noen andre («Oddrun With»), og dernest å eliminere utslippene helt («With Orca»), og ikke minst hva som er drivkraften for å gå foran og vise vei på en slik måte.

Aktuelle temaer vil være innen grønne teknologier, drivstoff, utfordringer og utviklingsplaner.

Agenda

  • Presentasjon av «Oddrun With» og løsningene som er valgt for reduserte utslipp og kostnadseffektiv operasjon
  • Presentasjon av «With Orca» – hva Ulvan la vekt på for å møte Felleskjøpet og HeidelbergCements krav til nullutslipp
  • Hva er drivkraften bak og hvordan kan et relativt lite kystrederi våge å vise vei og ta del i utvikling av konkrete og teknologisk utfordrende løsninger

 

«Oddrun With» vil operere på flytende naturgass (LNG). Kuldeenergien fra LNG vil også bli anvendt til nedkjøling av fryserommene. En batteripakke sørger for optimal drift av maskineri og utstyr, og har tilstrekkelig kapasitet til å operere fartøyet helelektrisk eksempelvis ved manøvrering til kai. Landstrømsanlegget kan gi tilstrekkelig energi både til havneoperasjonen og til å lade batteripakken.

Skipets hovedkran og palleheis er arrangert med gjenvinning av energi. Det betyr at vekten av last på heis og kran vil omdannes til elektrisk energi når lasten senkes slik at energien kan lagres på batteriet.

Fartøyet er designet for fleksibel og kombinert frakt av stykkgods, kjølevarer og containerlast og skal også betjene oppdrettsnæringen langs kysten.

 

«With Orca» skal ha en hydrogendrevet hovedmotor. Skipet skal også utstyres med to rotorseil som under gunstige vindforhold vil medføre at skipet kan seile med kraft generert fra de to vindrotorene alene. Skipet får stor seilkapasitet og vil ha fokus på skrogdesign med effektive seilegenskaper. Om bord vil det installeres en gravemaskin for lossing. En elektrisk gravemaskin, selvfølgelig. Skipet vil være tilrettelagt for å anvende landstrøm ved opphold i havner.

Egil Ulvan Rederi vant med «With Orca» kontrakten for Felleskjøpet/HeidelbergCement for i 15 år å frakte korn fra Østlandet til Vestlandet, og stein og grus for HeidelbergCement motsatt vei.

Ivar C. Ulvan, reder, Egil Ulvan Rederi AS, presenterer temaene skissert her og gir svar på spørsmål fra deltakerne.

 

Vel møtt!

 

 

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev (se arkiv)

Følg oss på Twitter eller fyll inn din e-postadresse så holder vi deg oppdatert på alt som skjer i GSP