Norge må gjennom to betydelige maritime omstillinger – en militær og en grønn.
Kan vi oppnå at de to omstillingene lykkes i parallell, og styrker hverandre?
Dette er temaet under denne debatten.
Tid: Tirsdag 12. august fra kl 16:30 – 17:30
Sted: Rygerelektra – helelektrisk passasjerbåt, Langbrygga, Pollen, Arendal
Nettsted: Se også programside på Arendalsuka 2025
Krigen i Ukraina og dagens geopolitiske situasjon har forårsaket en bred politisk enighet om viktigheten av å styrke forsvarsevne og totalberedskap i Norge.
Samtidig må den grønne omstillingen videreføres og styrkes. Klimautfordringene er like krevende, uavhengig av den geopolitiske situasjonen.
Norsk maritim næring leder an i utviklingen av det grønne skiftet på sjøen. Men hvordan kan vi sikre at denne utviklingen videreføres, og hvordan kan dette fortrinnet bidra til fremtidsrettede militære fartøy som igjen gir mulighet for eksport?
Og ikke minst; hvordan kan den grønne omstillingen bidra til å styrke Norges totalberedskap?
Ikke bare Sjøforsvaret, men også handelsflåten, innenriksflåten, verftene, leverandørindustrien, havnene og annen infrastruktur, utgjør viktige deler av Norges og NATOs totalberedskap.
Om arrangementet
Grønt Skipsfartsprogram samler ledende politikere og ledere fra det offentlige og maritime næringer til debatt. Tid og sted – se ovenfor.
Debattdeltakerne utfordres blant annet til å gi svar på:
- Hvordan kan sivil skipsbygging i Norge gi økt kvalitet og konkurransekraft for eksport av forsvarskip, utstyr og tjenester?
- Hvordan kan militær skipsbygging i Norge gi økt kvalitet og konkurransekraft for eksport av sivile skip, utstyr og tjenester?
- Kan etablering av grønn infrastruktur styrke Norges totalberedskap, på kort og lang sikt?
- Kan militarisering av moderne, grønne sivile skipsløsninger gi bedre og billigere forsvarsskip?
Debatten vil også utfordre de maritime lederne i panelet til å konkretisere hvilke grønne, sivile og militære markedsmuligheter de ser – hjemme og ute?
Og hvordan vil og kan politikerne tilrettelegge og bidra til at norsk maritim næring kan posisjonere seg for å gripe disse?
I hht Stortingets Langtidsplan for forsvarssektoren 2025-2036 skal Norge ta mer ansvar for egen og alliert sikkerhet.
Med fokus på norske maritime næringer betyr dette at Norge må:
- Redusere avhengigheten av utenlandske aktører i verdikjedene for skip, skipsbygging, drivstoff, utstyr og tjenester.
- Styrke verfts kapasiteten og -kompetansen i Norge for å kunne støtte Sjøforsvaret i en beredskapssituasjon
Agenda og deltakere
Direktør for Grønt Skipsfartsprogram Eirill Bachmann Mehammer, DNV, ønsker velkommen og introduserer til debatt mellom følgende deltakere:
- Astrid Hoem (Ap), statssekretær i Klima- og miljødepartementet
- Marius Arion Nilsen (FrP), fraksjonsleder Energi- og miljøkomiteen
- Høyre, avventer tilbakemelding
- Gro Gjerde, direktør Forsvarsmateriell
- Even Aas, styreleder, Maritimt Forum og konserndirektør Kongsberg
- Amrit Bhullar, konserndirektør, Vard
- Bjørn Laksforsmo, direktør med ansvar for beredskap, Statens Vegvesen
Fotos fra Grønt Skipsfartsprograms debatt 2024. Foto: Næringsforeningen i Stavanger-regionen.