Ideene er der. Men beslutningene for bygging av båt uteblir. Fortsatt. Kan EUs kvotesystem, som fra 1. januar 2024 nå også omfatter maritim transport, bli løsningen?
Tid: Tirsdag 13. august fra kl 16:30 – 17:25
Sted: Rygerelektra – helelektrisk passasjerbåt, Pollen, Arendal
Nettsted: Gå til programside på Arendalsuka 2024
Opptak av debatten: Du kan se opptak av debatten øverst på denne siden.
Til tross for stor vilje og entusiasme, grundig designarbeid og omfattende analyser ser vi at investeringsbeslutningene for å realisere nullutslippsskip ikke fattes. Pågående justeringer av de eksisterende virkemidlene har hatt begrenset effekt.
I maritim næring er det bred enighet om å endre virkemidlene. Jobbe for etableringen av et omstillingsfond, som også inkluderer differansekontrakter som det viktigste tiltaket. Modellen for et slikt fond bør være det suksessrike NOx-fondet. Dette for å følge opp hva EU har sagt, nemlig at pengene fra maritim transport skal øremerkes maritime næringer.
Om arrangementet
Hensikten med denne debatten er å motivere ledende politikere til å ta nødvendige grep. Gjøre det mulig å nå målene – å redusere utslippet av klimagasser med 50 til 55 prosent innen 2030.
Debattdeltakerne utfordres til å gi svar på:
- Hvorfor uteblir investeringsbeslutningene?
- Hvilke styrker har NOx-fondsmodellen sammenlignet med øvrige virkemidler?
- Hvordan kan NOx-fondsmodellen justeres og tilpasses til et omstillingsfond?
- Hva kan et omstillingsfond oppnå – og hva står i veien for å etablere?
- Hva kan og bør myndighetene og andre gjøre?
Grønt Skipsfartsprogram utfordrer politikere og toppledere fra maritim næring til å debattere problemstillingene og sammen søke løsninger for at investeringsbeslutninger kan tas – og nye, miljøvennlige skip blir bygget.
Agenda og deltakere
Direktør for Grønt Skipsfartsprogram Magnus Eide, DNV, ønsker velkommen og deler aktuell status for omstilling av norsk innenriks skipsfart.
Daglig leder for NOx-fondet Tommy Johnsen vil gi en kort presentasjon av NOx-fondet og hvordan fondet kan justeres til et omstillingsfond.
Deltakere:
- Andreas Bjelland Eriksen, Klima- og miljøminister, Ap
- Liv Kari Eskeland, Stortingsrepresentant, H
- Knut Arild Hareide, Administrerende direktør, Norges Rederiforbund
- Tor Arne Borge, Administrerende direktør, Kystrederiene
- Even Aas, Styreleder, Maritimt Forum
- Vegard Frihammer, COO / Styremedlem, Greenstat
- Marthe Solaas, VP, Bunkring & Markedsutvikling, Yara
Debatten ledes av Eirill Bachmann Mehammer og Per Wiggo Richardsen, begge DNV.
Se hele topplederdebatten.