Enova har tildelt Skarv Shipping 130 millioner for realisering av tre ammoniakk-drevne bulkskip.
Skipene vil ha en lastekapasitet på 4.000 tonn, lengde på 88,4 meter bredde på 15,6 meter. De vil ikke nødvendigvis bli identiske søsterskip, men kunne leveres med eller uten rotorseil, og med eller uten utstyr som gir mulighet for selvlossing.
Felles for alle er at de vil bli blant de aller første med ammoniakkmoter. Skipene vil også ha store batteripakker og transportere norske kysten fra nord til sør.
«Enova-støtten vil ha stor påvirkning for å nå et reelt grønt skifte, særlig for nærskipsfarten. Dette vil fremskynde prosessen vi har detaljert i vårt veikart for nullutslipp,» sier Jan Petter Slethaug, styreleder i Skarv Shipping Solutions til Teknisk Ukeblad.
Skarv Shipping, som er dannet av Grieg Edge og Peak Group har nedlagt et imponerende arbeid på veien mot denne milepælen.
GSPs Servicekontor har bistått undervegs i søknadsprosessen.
«Denne milepælen skal først og fremst Skarv Shipping ha æren for å ha oppnådd», sier Christoffer Bøhmer i GSP Servicekontoret. «De utgjør et svært kompetent miljø, er fremoverlente og innovative og fortjener alle gratulasjoner som nå tilfaller dem. Grieg Shippings ambisjoner og konsept sammenfaller med behovene til mange av vare-eierne som Servicekontoret jobber med».
Prosjektet er ytterligere omtalt i Teknisk Ukeblad.