FuelEU Maritime – designet for dekarbonisering av skipsfarten. Hva er forskjellen til øvrige krav fra EU som EU ETS?
Tid: Torsdag 24. oktober 09.00-10.00
Sted: Kun digitalt. Miniseminaret er kun tilgjengelig for GSPs partnere.
Arrangementet er nå gjennomført. Presentasjonene og opptaket er tilgjengelig for GSPs medlemmer.
Presentasjoner Opptak av møtetEU ETS (Emissions Trading System) ble innført også for skipsfarten fra 1. januar 2024. Hovedmålsettingen er å redusere utslipp av klimagasser ved å bruke et markedsbasert system for kvotehandel.
Fra 1. januar 2025 trer FuelEU Maritime i kraft. Regelverket blir obligatorisk for skip som opererer , som anløper, oppholder seg i eller forlater havner – ikke bare i EU, men også havner i EØS området – og dermed også Norge.
Forskjellene i overskriftsform er at EU ETS setter tak på utslipp og introduserer kjøp og salg av CO2 kvoter. FuelEU Maritime handler om å redusere karbonintensiteten i drivstoffet.
I dette miniseminaret vil vi gå inn i detaljene bak FuelEU.
Agenda:
- Hvilke skip blir inkludert?
- Hvilke krav vil rederiene møte?
- Hva er viktig for å kunne håndtere FuelEU Maritime riktig?
- Hva vil løsningene for å oppnå lav karbonintensivt drivstoff kunne være?
- Hvordan ivareta forpliktelser overfor myndighetene?
- Og hva er riset bak speilet for de som ikke møter kravene?
Eirik Nyhus, Vice President, Director Environment, DNV vil sammen med Helge Hermundsgård, DNV’s Business Director belyse og begrunne forskjellene mellom EU ETS og FuelEU. Hovedfokus vil være på FuelEU og hvordan enkelt skip og pool’er av skip må tilpasses.