Man Energy Solutions

25. januar: Miniseminar om ammoniakk. MAN satser tungt.

Tid: Tirsdag 25. januar kl 09.00-10.00
Sted: Kun digitalt, på Teams

Miniseminaret er kun åpent for medlemmer av Grønt Skipsfartsprogram.

Arrangementet har passert

 

Velkommen til digitalt miniseminar 25.januar kl. 09.00-10.00

Motorprodusenten MAN – eller mer presist; Man Energy Solutions – satser hardt på utvikling av en ammoniakk-motor. I desember 2019 bekjentgjorde de at fem millioner euro skulle anvendes i et treårs-prosjekt. Målet var å ha en ammoniakk-motor klar for levering til verft i 2024.

I desember 2021 vedtok Grønt Skipsfartsprograms partnere å starte et nytt pilotprosjekt: Ammoniakk-drift for deep sea open hatch/bulk carrier. MAN ble invitert til å delta i dette pilotprosjektet og vil sammen med i alt 12 aktører utgjøre teamet som skal vurdere muligheter og evt fremme forslag til konkrete løsninger for retrofit av en av Grieg Maritime Groups skip. Også Wärtsilä inngår i det samme teamet.

Ammoniakk er blitt fremhevet som det kanskje mest aktuelle drivstoffet for deep-sea shipping. Metanol kan være et alternativ. I dette miniseminaret vil MAN gi sin vurdering av alternative, grønne drivstoff for deres deep-sea skip.

Hvor står vi? Hvor går vi? Hvor fort kan det skje?

Agenda

  • Kan ammoniakk erstatte HFO og MFO? Evt. i hvor stor grad – og når?
  • Hva med ammoniakk innblanding? Evt. hvor mye?
  • Hva vurderer MAN som de viktigste utfordringene en må løse før ammoniakk er et reelt alternativ?
  • To år er gått siden MAN bekjentgjorde sin tre-års plan. Hva er status?
  • Estimert kostnad for å oppgradere til ammoniakkdrift?
  • Metanol versus ammoniakk. MANs vurderinger av fordeler og ulemper

Mats Nydahl, sales manager MAN og har i tillegg mange års erfaring i ulike roller i en av verdens største produsenter av ammoniakk, Yara – presenterer temaene skissert her og gir svar på spørsmål fra deltakerne.

Grieg Maritime Group, som er pilot eier og som vil lede arbeidet med den aktuelle piloten, understreker at det ikke vil bli tatt noen endelig beslutning om konkret retrofit av deres aktuelle skip – en om lag 50.000 dwt general cargo carrier – men at resultatene vil bli delt i en åpen rapport fra prosjektet.

 

Vel møtt!

Følg oss

Ikke gå glipp av nyheter eller arrangementer. Følg oss på X/Twitter og LinkedIn, eller meld deg på nyhetsbrevet.

Meld deg på vårt nyhetsbrev (se arkiv)

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.