"Vi skal kutte utslipp og skape arbeidsplasser. Da må vi omstille oss til et samfunn med lave utslipp og grønne løsninger. Her er norske maritime næringer i front. BRF Froan er et imponerende eksempel på begge deler," sa klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen, her sammen med Geir Teistklub, Omya og Magne Berge, Berge rederi da byggestart ble markert.

Batterirevolusjonen til sjøs fortsetter

Stål kuttes. Skip bygges. Nå. Byggingen av verdens største utslippsfrie bulkskip er i gang. I Kina hvor de fleste store skip bygges i dag.

Nyheten ble lansert hos Klima-og miljødepartementet 12.februar. Se opptak av arrangementet her.

Grå stein på grønne skip - veikart for grønn sjøtransport - regjeringen.no

Likevel – det meste av verdiskapningen – som skal bli til dette 130 meter lange skipet finner sted i Norge. Norsk utstyr, norsk teknologi, norsk design og norsk klasse utgjør til sammen 57 prosent av skipets verdi. Ved å inkludere leveranser fra også Sverige og Finland, utgjør nordisk verdiskapning nær to tredjedeler av skipet.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen, sammen med Magne Berge, Berge rederi markerte starten ved å dra i spaka på en maskintelegraf (bildet) i marmorhallen i regjeringens lokaler i Oslo.

Se NRKs nyhetoppslag fra 12. februar 2025

“Vi skal kutte utslipp og skape arbeidsplasser. Da må vi omstille oss til et samfunn med lave utslipp og grønne løsninger. Her er norske maritime næringer i front, og sånn skal vi sikre at det også skal være fremover,” sier Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

Skipet som nå bygges for Berge Rederi er altså et 130 meter langt bulkskip som skal frakte 13.000 tonn fra Brønnøysund til Elnesvågen ved Molde.

Batterirevolusjonen til sjøs fortsetter

Det er 230 nautiske mil, tilsvarende 425 kilometer mellom de to byene. Avstanden som det batteridrevne lasteskipet skal seile er nær 30 ganger lengre enn den lengste fergestrekningen en batteridrevet ferge seiler i dag! Sammen med batteriene skal to høye rotorseil skape fremdrift. Lasta vil være kalkmarmor fra Brønnøy Kalk til Omya Hustadmarmor. Sluttproduktene fra den bearbeidede «steinen» er mange – som papir, kartong, vannrensning og maling. Det vil koste 500 millioner kroner å bygge, utruste og klargjøre skipet.

Tidlig neste år vil det leveres fra Jiangsu Soho Marine Heavy Industry. Mot slutten av året vil det være i regulær drift langs kysten av Nordland, Trøndelag og Møre og Romsdal.

Samarbeid skaper resultater

Norske myndigheter har stilt opp og tilrettelagt – for skipet og for utviklingen av norsk maritim næring blant annet gjennom støtte til Grønt Skipsfartsprogram. Støtten til skipet alene fra Enova og NOx-fondet utgjør til sammen 270 millioner kroner.

«Den offentlige støtten har vært en utløsende faktor for å kunne realisere dette prosjektet. Et rederi som vårt kan ikke ta et slikt løft alene,» sier Magne Berge, medeier og operatør for Berge Rederi.

En annen utløsende faktor har vært samarbeidet med Omya Hustadmarmor. Som eier av lasta og den som står bak kontrakten med Berge rederi, har de vært en pådriver helt fra ideen om dette skipet ble lansert.

«Vårt langsiktige mål er å bli et karbonnøytralt selskap,» sier Geir Teistklub, direktør med ansvar for logistikk for Omya Hustadmarmor. «Skal vi oppnå målet må vi redusere utslipp fra alle deler av verdikjeden.»

En gamechanger – etterfølges av flere?

Og han deler raust med ros til alle involverte: «Samarbeid er nøkkelen til resultatet vi nå kan presentere. Samarbeid med Berge Rederi, med Servicekontoret i Grønt Skipsfartsprogram og med myndighetene.»

«Skipet som nå bygges er en «gamechanger,» sier Eivind Dale som har ledet Grønt Skipsfartsprograms Servicekontor for grønn flåtefornyelse. «Mens de elektriske fergene, som i stor grad har banet veg for utslippsfri sjøtransport seiler begrensede avstander, åpner teknologien og løsningene konkretisert i Berges nybygg nye muligheter.»

«Vi jobber nå med helt konkrete prosjekter og helt konkrete skip. Både store batteripakker og høye rotorseil vil vi kunne se på flere skip. Også andre løsninger med andre «grønne» drivstoff vil komme.»

Flere av disse ble presentert for statsråd Bjelland Eriksen, øvrige politikere og en rekke representanter for norsk maritime næringer i Klima- og miljdepartementets lokaler i dag – onsdag 12. februar.

Fakta om skipet

Lengde: 129,9 m
Bredde: 20,6 m

Fremdrift

Batteripakke: 23.5 MWh
Rotorseil: Opptil 20% av kraftbehov
Miljøvennlig Tier 3 motor. Kompatibel med BioFuel

Se videoen av prosjektet her

Om Berge Rederi

Berge Rederi AS er eier av en flåte på ti selvlossende bulkfartøy. De ti skipene opererer fra Svalbard i nord til Middelhavet i sør. Rederiet som ble etablert i 1997 hører hjemme på Hitra, Trøndelag..

Om Omya Hustadmarmor

Omya Hustadmarmor i Elnesvågen ved Molde er verdens største produsent av finmalte kalkprodukter. Bedriften er en del av det sveitsiske Omya konsernet.

 

Følg oss

Ikke gå glipp av nyheter eller arrangementer. Følg oss på X/Twitter og LinkedIn, eller meld deg på nyhetsbrevet.

Meld deg på vårt nyhetsbrev (se arkiv)

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.