Sluttresultatet fra IMOs møte i London i uke 42 ble ikke som forventet. Målet med møtet var; å etablere et felles, globalt rammeverk for utslippskutt. IMOs Net-Zero Framework. Etter påtrykk fra USA og fler andre sentrale land ble vedtaket utsatt med ett år.
Dette bremser det internasjonale klimaarbeidet i skipsfarten, men vil på ingen måte stoppe oss, skriver GSPs direktør Eirill Bachmann Mehammer i en kronikk i Kystens Næringsliv.
Det norske arbeidet for reduserte utslipp fra skipsfarten fortsetter med uforminsket styrke.
Norge har et forsprang på andre land i omstillingen til en grønnere skipsfart. Men Bachmann Mehammer understreker at det må tas flere grep her hjemme for å opprettholde forspranget og sette fart på utviklingen.
Seks konkrete grep sammenfatter GSP det til:
- Etablere et maritimt omstillingsfond som investerer kvoteinntekter i utslippskutt.
- Gi byggelån før byggestart med lavere rente for grønne skip.
- Heve CO₂-prisen uten å svekke konkurransen mot veitransport.
- Opprette differansekontrakter for grønne drivstoff.
- Stille tydeligere klimakrav i offentlige anskaffelser.
- Innføre like utslippskrav for alle skip over 400 bruttotonn i norske farvann.
Disse tiltakene vil utløse etterspørsel, redusere kapitalkostnader og gjøre flere prosjekter lønnsomme raskere.
Utsettelsen i IMO er ikke en tapt mulighet, bare en utsettelse, skriver Eirill Bachmann Mehammer Mens verden nøler, må Norge handle. Da står Norge sterkere når IMO endelig vedtar Net-Zero Framework – og kan levere løsningene verden trenger.
Les hele kronikken i Kystens Næringsliv her:
Kystens Næringsliv 10.okt Eirill Bachmann Mehammer om IMOs utsettelse