Torghattens to nye hydrogendrevne ferger har fått sin «Approval in Principle». Nå kan verftene starte å regne på hva det vil koste å bygge de to 120 meter lange fergene, hver med en kapasitet til å frakte 120 biler og 599 passasjerer over Vestfjorden på riksvei 80 mellom Bodø-Røst-Værøy og Moskenes.
Dette er enda en milepæl og et nytt steg for grønn skipsfart. Spørsmålet er om dette forsterker det norske maritime klusteret ved at byggingen skjer i Norge – eller at kontrakten går til et ikke-norsk verft og dermed bidrar til at forspranget innen den grønne utviklingen på sjøen som Norge innehar blir redusert.
Torghattens administrerende direktør har ved flere anledninger klart uttalt at rederiet gjerne bygger ved et norsk verft. Men han har hver gang etterlyst incentiver fra norske myndigheter som gjør at norske verft kan bli foretrukket.
Narve Mjøs, direktør i Grønt Skipsfartsprogram er krystallklar: «Verftene er navet i den maritime klyngen. Det er der kompetanse samles og bygges opp i et tett fellesskap med utstyrsleverandører, designere og andre. Hvis kontrakten går til utlandet, går norsk maritim næring glipp av en gyllen mulighet til å ta viktige skritt videre innen grønn skipsfart.»
Hydrogen er sett på som ett av de viktigste elementene i utvikling av grønn, kystnær skipsfart. Byggekontrakt for fergene vil være viktig for langt mer enn bare verftet.
Under Arendalsuka presenterte DNV og Grønt Skipsfartsprogram en analyse av verftenes situasjon og åtte grep som det offentlige kan ta for å styrke maritim konkurranseevne.
Ett av punktene er å bidra til at Vestfjorden-fergene bygges i Norge.
GSP foreslår en midlertidig støtte for bygging av Hydrogenferger i Vestfjorden
Både Mjøs og administrerende direktør Torkild Torkildsen i Torghatten, sier at det ikke er for seint.
«Toget er ikke gått,» sier Torkildsen.
«Regjeringen kan ta grep, og tilrettelegge slik både GSP og rederiet fremhever. Men det må skje nå,» sier Mjøs som lar det skinne igjennom at han er utålmodig og at han slett ikke ble beroliget av signalene regjeringen sendte via Teknisk Ukeblad sist uke. (link)
Til Teknisk Ukeblad sier også Torkild Torkildsen: «Vi er svært tilfredse med AIP godkjenningen og vi er stolte av å arbeide sammen med de fremste ekspertene på hydrogen som drivstoff på skip. Å utvikle hydrogenferjer på en så lang og værhard strekning er et klimaprosjekt i ypperste verdensklasse med stor betydning for hele maritim sektor og ikke minst Bodø og Lofoten.
Det var klasseselskapet Lloyds Register, UK som vant konkurransen om å klasse de to nyskapende fergene og som nå har gitt sitt «Approval in Principle».