Vi er ved en milepæl for Grønt Skipsfartsprogram. Likevel, kursen er uendret og stødig: Mot utslippskutt og en styrket næring.
På partnermøtet 13. desember ble Narve Mjøs sin avgang som programdirektør for GSP gjort kjent. Samtidig ble Magnus Eide presentert som programmets nye leder. 11. februar er Narves siste dag som GSPs leder. 12. februar er Magnus første i ny rolle.
Narve Mjøs runder 70 år 11. februar 2024. Da kan han se tilbake på 40 år som DNV ansatt.
Men i denne sammenheng og for Grønt Skipsfartsprogram er det de 10 siste årene vi her vil fokusere på.
I løpet av 2014 startet Narve Mjøs «Maritime Battery Forum». Han gikk så et steg videre og utviklet og modnet – både overfor mulige partnere og internt i DNV – ideen om et offentlig- privat samarbeid på tvers av de maritime verdikjedene.
Klima- og miljødepartementet ved Sveinung Oftedal støttet forslaget og var med helt fra start.
Hårete mål
Målsettingen var «hårete»: Norge skal etablere verdens mest effektive og miljøvennlige skipsfart. Det ble også Grønt Skipsfartsprograms visjon.
Remi Eriksen, DNVs konserndirektør, som selv var en av de som ble overbevist om at ideen var god, og som under partnermøtet 13. desember takket Narve for innsatsen delte rundhåndet ros for hans evne til å tenke store tanker, og sa videre:
«Er det én ting som kjennetegner Narve mer enn noe annet, er det hans evne til å bygge nettverk og snakke med folk. Veldig ofte snakker han dessuten med de riktige folkene.»
«Stinn av kunnskap, full av driv, optimistisk av natur.» Var ordene Remi Eriksen brukte for å beskrive Narve Mjøs. Ingen dårlig sluttattest!
Sveinung Oftedal, spesialrådgiver i Klima- og miljødepartementet poengterte også at arbeidet Narve Mjøs har gjort som leder av Grønt Skipsfartsprogram har enormt stor verdi:
«Han har tatt offentlig-privat samarbeid fra ord til handling. Han har gjennom sitt lederskap fått partnerne i programmet til å dele kunnskap og gjort oss alle sammen bedre rustet til å lykkes i den grønne omstillingen.»
18 realiserte piloter
Grønt Skipsfartsprogram – eller Grønt Kystfartsprogram som det først het – ble etablert i januar 2015. I tiden som er gått har programmet vokst til over 100 aktive partnere. Antall piloter som er initiert nærmer seg 50. 18 av disse er realisert!
Når Magnus Eide snart tar det formelle lederansvaret for Grønt Skipsfartsprogram, er det med solid ballast. Han har vært med i programmet helt fra dets oppstart i 2015, og i DNV siden 2005.
Magnus Eide er utdannet sivilingeniør fra NTNU, Trondheim. Han har i tillegg doktorgrad fra Universitetet i Oslo med fokus på hva som for GSP har hovedfokus; utslipp og tiltak fra skipsfarten.
I tospann med Narve har Magnus vært instrumentell i utviklingen og fremdrift av programmet.
De to vil også etter 12. februar fortsette – i alle fall delvis – i tospann. Narve Mjøs vil fortsatt bidra med sin kunnskap og erfaring som innleid konsulent til DNV og GSP.
Han vil også kunne påta seg arbeid utenfor DNV som uavhengig konsulent.
Vi ønsker de to lykke til videre i sine nye roller.