I en artikkel i Teknisk Ukeblad summerer Narve Mjøs opp: – Vi har startet opp 35 pilotprosjekter. 11 er implementerte eller under bygging.
Snart syv år etter oppstarten har Grønt Skipsfartsprogram virkelig fått vind i seilene.
Fra oppstart i januar i 2015 hvor programmet besto av knapt 20 aktører, nærmer programmet seg nå 100 medlemmer. 95 for å være eksakt.
Norske myndigheter må fortsette å gå foran og vise vei. I skrivende stund er verdens øyne rettet mot COP26 i Glasgow og hva som skal til for å redusere den globale oppvarmingen. Konkrete initiativ etterspørres. Grønt Skipsfartsprogram bidrar nettopp til å skape konkrete initiativ. Krav om grønne innkjøpskriterier satt av myndigheter vil resultere i modernisering av flåten og skape nødvendige omstillinger.
– Det er tre store drivere i denne omstillingen: Det regulatoriske, vareeierne som kjøper transporttjenester, og de finansielle institusjonene som investerer, gir lån og formidler finansiering til omstillingen til ny teknologi, sier Jon Leonhardsen.