Grønt Skipsfartsprogram bidrar nettopp til å skape konkrete initiativ.

Norske myndigheter må fortsette å gå foran og vise vei

I en artikkel i Teknisk Ukeblad summerer Narve Mjøs opp: – Vi har startet opp 35 pilotprosjekter. 11 er implementerte eller under bygging.

Snart syv år etter oppstarten har Grønt Skipsfartsprogram virkelig fått vind i seilene.

Fra oppstart i januar i 2015 hvor programmet besto av knapt 20 aktører, nærmer programmet seg nå 100 medlemmer. 95 for å være eksakt.

I den nevnte artikkelen deler Narve Mjøs sammen med Jon Leonhardsen grunnlagene for utviklingen og vurderinger om kriterier for videre suksess. 

Norske myndigheter må fortsette å gå foran og vise vei. I skrivende stund er verdens øyne rettet mot COP26 i Glasgow og hva som skal til for å redusere den globale oppvarmingen. Konkrete initiativ etterspørres. Grønt Skipsfartsprogram bidrar nettopp til å skape konkrete initiativ. Krav om grønne innkjøpskriterier satt av myndigheter vil resultere i modernisering av flåten og skape nødvendige omstillinger.

– Det er tre store drivere i denne omstillingen: Det regulatoriske, vareeierne som kjøper transporttjenester, og de finansielle institusjonene som investerer, gir lån og formidler finansiering til omstillingen til ny teknologi, sier Jon Leonhardsen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev (se arkiv)

Følg oss på Twitter eller fyll inn din e-postadresse så holder vi deg oppdatert på alt som skjer i GSP