Skipene er 85 meter lange og vil kunne laste 4.000 tonn. Ett av skipene vil operere i Nord-Norge. Det andre på Nord-Vestlandet.

Satser der andre er betenkt

Mens andre «kaster kortene» og dropper hydrogen som alternativt drivstoff, tenker Møre Sjø annerledes. Ikke bare tenker. De handler. Kontrakt for bygging av to hydrogendrevne bulkfartøy for frakt langs norskekysten er allerede signert. Skipene skal leveres tidlig i 2027.

 

De to skipene som blant annet skal frakte sand, stein og asfalt er 85 meter lange og vil kunne laste 4.000 tonn. Ett av skipene er allerede utleid til Nordasfalt og vil operere i Nord-Norge. Det andre vil hovedsakelig operere på Nord-Vestlandet.

Begge skipene vil seile helt utslippsfritt! Ut fra planlagt operasjonsmønster vil det kun være behov for bunkring en gang i uka. Henholdsvis i Bodø og Kristiansund.

«Regjeringens mål er å halvere utslipp fra innenriks skipstrafikk og fiske innen 2030. Dette er et mål vårt rederi skal jobbe aktivt for å bidra til. Hvert av de to skipene vil redusere utslipp med mer enn 5.000 tonn CO₂ årlig,» sier styreleder i Møre Sjø Torstein Holsvik, som ubeskjedent legger til: «Planen vår er å bli den ledende leverandøren av grønn kysttransport i Norge.»

For å kunne nå regjeringens mål må alternative «grønne» drivstoff testes ut og anvendes. Til nå er det kun fergen Hydra som anvender hydrogen for fremdrift.

Flåtefornyelse

Grønt Skipsfartsprogram (GSP) ble etablert med den ambisiøse målsettingen om å skape verdens mest effektive og miljøvennlige skipsfart. Senere er programmet utvidet gjennom støtte fra Klima- og miljødepartementet for konkret å bidra til flåtefornyelse og skalering ved at nye, miljøvennlige skip blir bygget og at eldre, forurensende skip fases ut.

Jørgen Laake, som leder GSPs Servicekontor (SK) er mektig imponert over Møre Sjø: «Mens flere av de store nøler og noen har kastet kortene, går Møre Sjø motsatt vei – de satser. Med hydrogen som energibærer og sterke samarbeidspartnere i ryggen, tar de et modig og banebrytende steg for grønn omstilling i nærskipsfarten. Det gjør dem til en reell pioner – og viser hva som er mulig når vilje, støtteordninger og teknologi drar i samme retning.»

GSP SK har bidratt med konseptutvikling, med å finne kunder og med forretningsutvikling.

Ambisiøs

Møre Sjø er et lite rederi med base i Ørsta på Sunnmøre. De to skipene som det nå er signert kontrakt for vil doble rederiets flåte. Fra to til fire. De to eksisterende skipene er begge mer enn 30 år gamle.

Møre Sjøs styreleder, Torstein Holsvik mener hydrogen er et riktig valg for deres nye, skip: «Når skipene ferdigstilles tidlig i 2027, forventer vi at pris for hydrogen og pris for marin gassolje, som kunne vært et alternativ, ventelig vil være på linje. Men alle fossile drivstoff vil gradvis bli pålagt økt CO2 avgift. Det vil ikke hydrogen.»

Han utdyper videre at lave strømpriser for produksjon av hydrogen i nord kombinert med Enova støtte har veid tungt ved valg av drivstoff.

«Vi kritiserer ingen andre som tenker annerledes enn oss og som ikke ser hydrogen som et konkurransedyktig alternativ nå, men etter grundig forarbeid falt valget for oss på komprimert hydrogen,» presiserer Holsvik.

«Jeg ønsker å rette en stor takk til alle som bidratt til at Møre Sjø har kontrahert de to skipene. Dette er et resultat av tett, bredt og godt samarbeid med en rekke aktører i næringen. Ikke minst har myndighetene stilt opp gjennom direkte økonomisk støtte fra Enova og NOx-fondet, men også indirekte gjennom bevilgninger til Grønt Skipsfartsprogram. Uten dette hadde kontrakten som ble signert sist uke aldri blitt en realitet» sier Holsvik.

Investeringsstøtte fra Enova og NOx-fondet utgjør til sammen 245 mill kr. Den samlede prisen for de to skipene vil verken rederiet eller det tyrkiske verftet som skal bygge skipene opplyse om.

 

 

De to fartøyene er designet av Naval Dynamics, mens hydrogenløsningene om bord leveres av e-Cap Marine. Hydrogenleveransen sikres av GreenH. Finansieringen er tilrettelagt av NRP.

 

Følg oss

Ikke gå glipp av nyheter eller arrangementer. Følg oss på X/Twitter og LinkedIn, eller meld deg på nyhetsbrevet.

Meld deg på vårt nyhetsbrev (se arkiv)

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.