Skandi GSP skissert med seks dual-fuel motorer fra Wärtsilä. Illustrasjon: Vard.

Tirsdag 4. mars 2025: Nullutslippsløsninger for installasjon og drift av flytende havvind?

Tid:     Tirsdag 4. mars 2025 09.00-10.00
Sted:  Kun digitalt.

Arrangementet er nå gjennomført. Presentasjonene og opptaket er tilgjengelig for GSPs medlemmer.

Presentasjoner Opptak av møtet Sluttrapport

Om seminaret

Dersom havvind skal bli en del av den fremtidige, grønne energiproduksjonen kan ikke skipene som skal betjene vindturbinene være brune.

  • Men hvordan kan skipene bli grønne?
  • Og er det i det hele tatt mulig?

En bredt sammensatt gruppe av GSPs partnere tok fatt på oppgaven – sommeren 2023. Sammen skulle de vurdere teknisk og økonomisk gjennomførbarhet. Vil det være mulig å nå det overordnede målet om nullutslipp. Eventuelt når?

Fokus ble satt på  et konkret skip. En ammoniakk-batteri-hybrid AHTS (ankerhåndteringsskip). Tilgang til ammoniakk og bunkringsmuligheter for det samme skipet inngikk også.

En av konklusjonene i piloten som skal presenteres i dette miniseminaret er at det ikke er store tekniske barrier for skipsdesign, havn/logistikk eller verdikjeden for ammoniakk.

Likevel – piloten etterlyser politiske virkemidler og forutsigbarhet for å kunne komme videre.

Detaljer om hva dette er og anbefalinger for hvordan komme videre – vil ha fokus i dette miniseminaret.

Regjeringen har fortsatt store ambisjoner for utvikling av havvind som en vesentlig del av den norske kraftproduksjonen. Den maritime næringen ser muligheter for grønne skip – også for de aller største. Men….?

Temaene i dette miniseminaret presenteres av:

  • Henrik Burvang, Vard
  • Åge Johansen, Yara
  • Knut Ola Skotvedt, DNB

 

Følg oss

Ikke gå glipp av nyheter eller arrangementer. Følg oss på X/Twitter og LinkedIn, eller meld deg på nyhetsbrevet.

Meld deg på vårt nyhetsbrev (se arkiv)

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.