Tid: Torsdag 26. september 09.00-10.00
Sted: Kun digitalt. Miniseminaret er kun tilgjengelig for GSPs partnere.
Arrangementet er nå gjennomført. Presentasjonene og opptaket er tilgjengelig for GSPs medlemmer.
Presentasjoner Opptak av møtetOm seminaret
Reduser energikonsumet nå. Uten en storstilt satsing på energieffektivisering vil vi ikke lykkes med å avkarbonisere skipsfarten. Og like viktig: Vurdere alle muligheter for dekarbonisering.
Dette er noen av anbefalinger i DNVs Maritime Forecast to 2050, korte utdrag fra en mer enn 70 siders rapport. Anbefalingene og de faglige vurderingene bak anbefalingene er selvfølgelig langt mer omfattende.
På dette miniseminaret vil Eirik Ovrum, som har ledet arbeidet med DNVs åttende utgave av “Maritime Forecast to 2050” presentere arbeidet bak. Hovedfokus vil uansett være på anbefalingene. Han vil både utvide og utdype konklusjonene. IMOs vedtatte mål om netto null utslipp innen 2050 blir uansett krevende, og mange tiltak må settes inn dersom målene skal nås.
– Ja, det blir krevende å nå målene, sier Eirik Ovrum. Men det blir enda mer krevende om næringen ikke tar nødvendige og mulige grep nå.
Alternativer for dekarbonisering
Noen av mulighetene for dekarbonisering som Ovrum vil fokusere på er:
- Reduser energitapene om bord
- Høst energi fra miljøet (eksempelvis vind)
- Karbonfangst og -lagring om bord
Og som alltid, og Ovrum legger heller ikke skjul på at: – Alt kommer med en kostnad. Teknologiutvikling koster. Alternative, nullutslipps drivstoff er begrenset. I Maritime Forecast sier vi klart fra at også kostnadene for sjøtransport vil stige.
Eirik Ovrum, seniorrådgiver DNV som har ledet arbeidet med “Maritime Forecast to 2050” vil sammen med Ola Skåre, konsulent for DNV og sentral i Grønt Skipsfartsprogram – gi et oppdatert syn på forskrifter, drivere, teknologier og drivstoff for avkarbonisering av skipsfarten.