Tid: Tirsdag 23. mai kl 09.00 – 10.00
Sted: Kun digitalt
Resultatene fra pilotstudien Nullutslipp for hurtiggående ferge blir her presentert.
Miniseminaret er nå gjennomført. Opptak av presentasjonen er tilgjengelig her.
Om miniseminaret
Vil det være mulig for Color Line å seile fossilfritt mellom Norge og Danmark ved å oppgradere M/S SuperSpeed 1?
Color Line vil gjennom dette miniseminaret se på mulige løsninger på denne utfordringen. Sammen med ti andre partnere har de foretatt en tekno-økonomisk screening av en rekke aktuelle drivstoffteknologier, for deretter å ha gjennomført en mer dyptgående analyse av de mest lovende og aktuelle teknologiene.
Rederiet vil her presentere to alternativer for fossilfri seilas mellom Kristiansand og Hirtshals – batteri og metanol. Begge kunne vært aktuelle for Color Line dersom de økonomiske rammene hadde vært på plass.
To av hovedfunnene i studien er nemlig at en støtteordning for investering er nødvendig for å kunne realisere batteri-casen, mens differansekontrakter er helt avgjørende for å muliggjøre metanol-casen.
Robin Tomren, direktør for bærekraftig havne- og tonnasjeutvikling i Color Line, vil lede dette miniseminaret. Han vil sammen med Tony Stojcevski, General Manager, Sales, Large Projects Wärtsilä og Jorulf Nergard, Vice President Market Development – Marine ABB ikke gå ned i tekniske detaljer, men holde seg til konklusjoner relatert til det som må til for å gjennomføre det grønne skiftet på eksisterende tonnasje ved de valg som ble tatt i pilotstudien:
- Kostnader
- Sikkerhet
- Risiko
Selv om konklusjonene i denne studien har tydeliggjort kostnadsutfordringene ved å innføre nullutslippsløsninger på eksisterende tonnasje, står Color Lines langsiktige mål om å realisere «netto null» innen 2050 fast. Samtidig peker studien på behovet for tettere samarbeid med myndighetene for å sikre at økonomiske utfordringer i overgangsfasen ikke hindrer skipsfarten fra å gripe de teknologiske mulighetene.