Tid: Onsdag 31. mai kl. 09.00 – 10.00
Sted: Kun digitalt
Miniseminaret er nå gjennomført. Opptaket er tilgjengelig her.
Pilotens sluttrapport er tilgjengelig her.
Om miniseminaret
Målet for Lerøy Havfisk ved oppstart av denne pilotstudien var å finne svar på en rekke spørsmål relatert til ammoniakk som drivstoff for en havgående tråler.
- Kan et av Lerøy Havfisks store trålere anvende ammoniakk som drivstoff?
- Kan erfaringene fra bruk av ammoniakk til kjøling ha betydning også for bruk som drivstoff?
- Kan Lerøy Havfisk eller andre trålerrederier oppnå miljøgevinster og evt til hvilken pris?
Og i sum, vil bruk av ammoniakk som drivstoff for en havgående tråler være teknisk mulig, kostnadseffektivt og sikkert?
En havgående tråler har begrenset plass om bord. Skipet er i utgangspunktet et fiskefartøy, en fabrikk, et lager og en transportør – og alle deler av skipet er i benyttet.
Likevel, pilotstudien konklusjon er at det finnes løsninger for etablering av nødvendig lagringsarrangement for ammoniakk.
Denne pilotstudien startet opp tidlig i 2022. I løpet av tiden som er gått siden da har Lerøy revidert sine nybyggsplanene. Selskapets strategisk ambisjon om å redusere sine CO2 utslipp med 46% innen 2030 står uansett fast.
I dette miniseminaret vil også Stein Oksnes, teknisk direktør, Lerøy Havfisk gi svar på hvorvidt pilotens langsiktige mål om å tilrettelegge for den første tråleren som anvender ammoniakk som drivstoff er realistisk.