Det finnes muligheter for norske myndigheter å støtte norske verft uten å komme i konflikt med EUs konkurranse regelverk. Til Teknisk Ukeblad sier tidligere direktør for ESAs konkurranse og statsstøtteavdeling, Gjermund Mathisen; «muligheten er der hvis viljen og pengene er der».
Hele artikkelen i TU kan leses her.
Grønt Skipsfartsprogram har under Arendalsuka, satt fokus på norske verft og verftenes rolle i det grønne skiftet.
«Verftene utgjør navene for vesentlige deler av norsk maritim næring,» poengterer Narve Mjøs, direktør GSP, og legger til: «Hver verfts arbeidsplass danner grunnlaget for ytterligere fem arbeidsplasser direkte og indirekte. Men minst like viktig er det at verftene gir utstyrsleverandører, designere og en rekke andre grunnlag for å utvikle og teste sine løsninger.»
Grepene som Grønt Skipsfartsprogram presenterte og næringen debatterte under Arendalsuka i august medfører at norske myndigheter må handel raskt. Eksempelvis er det nå at Torghatten skal beslutte hvilket verft som skal tildeles kontrakt for bygging av deres to nye hydrogendrevne ferger.
Uten støtte til verftene, som kan gis innenfor de europeiske konkurransereglene, er risikoen for at kontrakten havner hos ikke-norske verft betydelig.