De involverte hadde god grunn til å feire – bak, fra venstre: Kevin Gould, Statkraft, Gjermund Johannessen, Norwegian Ship Design, Eivind Dale, DNV, Sigrid Melhuus, Statssekretær KLD og Ingrid Aune, Enova. Foran – fra venstre: Narve Mjøs, DNV, Per-Kenneth Øye, Felleskjøpet Agri, Ivar C. Ulvan, Egil Ulvan Rederi, Lars Erik Marcussen, HeidelbergCement, Nils Kristian Nakstad, Enova og Bjørn Holsen, Statkraft.

Enovas millionstøtte – en avgjørende milepel for With Orca er nå på plass

Egil Ulvan Rederi ble våren 2021 valgt for å realisere verdens første utslippsfrie bulkskip. En langsiktig kontrakt med HeidelbergCement og Felleskjøpet ga grunnlag for verdens første utslippsfrie bulkskip.

Under Grønt Skipsfartsprograms Nor-Shipping seminar denne uka gjorde Enova det kjent at de gir prosjektet sin fulle støtte.

I alt 118 millioner bevilger Enova, som nettopp arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet, til prosjektet. 104 millioner til skipet og dermed Egil Ulvan Rederi, pluss 14 millioner til Statkraft og Skagerak Energi som skal tilrettelegge for skipets bunkring av hydrogen.

– Dette er en fantastisk nyhet, og en helt avgjørende milepel for å realisere verdens første utslippsfrie bulkfartøy. Vi er fryktelig stolte og ydmyke over den viljen Enova viser til å støtte prosjektet vårt, sa daglig leder Arild Hoff og reder Ivar C. Ulvan i Egil Ulvan Rederi AS under GSP seminaret.

– Enova støtter morgendagens klimateknologi. Dette er et helhetlig og godt gjennomarbeidet prosjekt med stor innovasjonshøyde, som kan sette fart på flåtefornyelsen i dette segmentet, var adm. direktør i Enova Nils Kristian Nakstads klare verdsettelse av prosjektet.

– Her er Enova med på å realisere en ny æra for nærskipsfarten, sa klima- og miljøminister Espen Barth Eide. Intet mindre. Og ga dermed en bekreftelse og honnør til alle involverte. Ikke bare rederi og Enova, men en bred gruppe fremoverlente aktører i norsk maritim næring.

Skipet har allerede fått navnet With Orca. Det vil bli et 88 meter langt, grønt skip som skal ha en hydrogendrevet hovedmotor. I tillegg skal det utstyres med to rotorseil som under gunstige vindforhold vil medføre at skipet kan seile i 8 knops fart med kraft generert fra de to vindrotorene alene.

Skipet blir også utstyrt med senkekjøl og stort ror som gjør det enklere å seile med minimal avdrift, og med det også gi et lite bidrag til redusert energibehov.

With Orca startet som en ide og er blitt utviklet gjennom et pilotprosjekt i Grønt Skipsfartsprogram. Direktør for GSP, Narve Mjøs stiller seg beskjedent i rekken av gratulanter, men kan definitivt også ta til seg de positive ordene som fulgte Enovas millionstøtte.

-Dette er et resultat av strålende samarbeid mellom alle involverte, kommenterer Mjøs.

Men han er rask med å legge til: – Vi må ikke lene oss tilbake og være fornøyd nå. Vi må sammen jobbe videre, og vi oppfordrer norske myndigheter til å tilrettelegge slik at norske verft får tilsvarende rammebetingelser som verft i andre Europeiske land, slik at With Orca og enda mer skipsbygging havner i Norge. Det vil være av stor verdi for hele norsk maritim næring.

Egil Ulvan rederi har tidligere bekreftet at de gjerne ser at With Orca blir bygget i Norge.

For få uker siden, under et annet GSP-arrangement illustrerte Ivar C. Ulvan ved å vise til deres aller siste nybygg, Oddrun With. Dette er bygget i Tyrkia. Hovedårsak pris.

– Vi er villig til å betale noe mer for å kunne bygge i Norge, men vi har ikke mulighet til å betale mye mer for å bygge i Norge, sa Ulvan da, og ville selvfølgelig av hensyn til konkurranse ikke konkretisere nærmere.

 

Ytterliger informasjon om Enovas tildeling:

Enova – pressemelding.

HeidelbergCement – pressemelding.

Felleskjøpet Agri – pressemelding.

Finansavisen – nyhetsartikkel

Teknisk Ukeblad – nyhetsartikkel

 

Opptak av GSPs Nor-Shipping seminar – hele seminaret – her.

Noen av deltakernes reaksjon etter seminaret er tilgjengelig her.

 

Følg oss

Ikke gå glipp av nyheter eller arrangementer. Følg oss på X/Twitter og LinkedIn, eller meld deg på nyhetsbrevet.

Meld deg på vårt nyhetsbrev (se arkiv)

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.