Et nytt utslippsfritt kystbulkskip er ett steg nærmere realisering. Rederiet Nidarø i samarbeid med operatøren Seaworks vil bygge et 90 meter langt, batterielektrisk skip som er tenkt å gå fast på Helgelandskysten.
Dette skipet og 13 andre nullutslippsfartøy fikk nylig tilsagn om støtte fra Enova. Fem av disse er elektriske, sju skal anvende ammoniakk som drivstoff, mens de to gjenstående anvender hydrogen. Samtidig ga Enova støtte til ett dedikert ladeanlegg.
— Med dette tar norsk maritim næring nye viktige skritt mot nullutslipps skipsfart, sier administrerende direktør i Enova, Nils Kristian Nakstad.
I en pressemelding berømmer rederiet Nidarø det gode samarbeidet med Grønt Skipsfartsprogram for å utvikle deres skip.
I alt 10 av de 14 skipene som fikk tilsagn om støtte fra Enova er utviklet i samarbeid med GSP. Eivind Dale, som leder GSPs Servicekontor, er takknemlig for rosende ord og legger til:
— Noe er på gang i norsk maritim næring. Et momentum er skapt. Flere grønne el-skip med batteridrift vil ventelig følge. Berge Omyas skip, som tidligere har fått offentlig støtte og som skal kunne seile 230 nautiske mil utslippsfritt har banet vei for Nidarøs og andres skip.
Beskrivelsen av tildelingene og alle de 14 skipene er presentert i Enovas pressemelding.