Målet ved utbygging av havvind er å skape grønn, elektrisk kraft. Men hva med skipene som skal ta del i installasjonene av offshorekonstruksjonene, og som senere skal betjene disse i driftsfasen?
Teknisk Ukeblad har satt fokus på Grønt Skipsfartsprograms pilot – Nullutslippsløsninger for installasjon og drift av flytende havvindturbiner.
Piloten ledes av Blåvinge – et langsiktig partnerskap mellom Hafslund og Fred. Olsen Seawind.
Harald Gundersen, Hafslund, sier til TU: – Vi ønsker å bidra til en bærekraftig utvikling av havvind på norsk sokkel og ser derfor på mulighetene for å benytte nullutslippsfartøy til å installere og drifte flytende havvindturbiner.
DNVs pilotfasilitator som også har prosjektansvar for GSP, Eirill Bachmann Mehammer, understreker at: – Norge har et stort potensial for å skape nye næringer og arbeidsplasser gjennom havvind, og mange aktører innenfor offshore kan finne synergier og nye muligheter i havvindsektoren.
Det endelige målet med piloten er å gjøre nullutslippsløsninger tilgjengelige for installasjon og drift av flytende havvind på Utsira Nord-området ved å etablere kritisk lokal infrastruktur for ammoniakk utnyttet av et ammoniakk-batteri-hybrid ankerhåndteringsfartøy. Med andre ord; både fyllestasjon og skip.