Autonome nullutslippsferger

Svært mange norske fjorder og svært mange norske sund mellom øyer og fastland blir krysset på bro eller gjennom tunnel.

Tradisjonelle ferger blir ofte faset ut eller ikke vurdert som gode nok alternativer på gitte strekninger. I stedet startes nye, gigantiske tunnel- og broprosjekter.

Men finnes det noen steder et alternativ?

Kan små, autonome, utslippsfrie ferger med høy avgangsfrekvens gi et bedre tilbud til trafikantene enn dagens fergeløsninger? Kan disse komme i stedet for ekstremt kostbare bro eller tunnel løsninger? Og kan satsing på utvikling av autonome nullutslippsferger ytterligere styrke Norges posisjon og norsk maritimt næringsliv som verdensledende innen grønn skipsfart?

Hensikten med denne piloten er å utvikle troverdige løsninger for transportkonsepter der nullutslippsferger med optimalisert bemanning er i sentrum, og vurdere om dette er et realiserbart, grønt alternativ som gir et bedre tilbud enn dagens løsninger til brukerne.

Vil for eksempel flere, små, autonome batteriferger med høy avgangsfrekvens med støtte fra et bemannet kontrollsenter på land kunne driftes til samme kostnad som færre, større fartøy med lavere avgangsfrekvens? Vil transportkonseptene kunne bestå av flere ferger som sammen utgjør en samlet mobilitetsløsning, der sikkerhet og redundans vurderes for hele systemet og ikke isolert for hver individuelle ferge?

Og kan vi løse transportbehov langs kysten uten å bore enda flere tunneler eller bygge enda flere broer?

Fergestrekningene som benyttes som eksempler i denne piloten skal egne seg for batteri som eneste energikilde. Det skal vektlegges å utvikle et forretningskonsept som er skalerbart og som kan tilpasses nasjonale og internasjonale forhold.

Pilotprosjektets mål

Målsetningen for piloten er å vise muligheter og barrierer for konsept bestående av flere, men mindre autonome nullutslippsferger som erstatning for dagens fergeløsning, og som også kan være et fullgodt alternativ vurdert mot nye broer og nye tunneler på de aktuelle strekningene.

Piloteier

Massterly er et samarbeid mellom Kongsberg Maritime og Wilhelmsen. Selskapets formål er å gjøre sjøtransporten mer konkurransedyktig med landtransport ved å benytte autonomiløsninger. Redusert bemanningskostnad om bord er muliggjort både av teknologi og støtte fra operatører i et kontrollsenter som gir skala-fordeler.

Massterly skal de nærmeste årene starte operasjon av ubemannede, små lasteskip fra sitt kontollsenter og gjennom denne piloten ønsker Massterly å utforske mulighetsrommet for autonomi også innen ferge-segmentet.  ASKO-piloten som også ble startet i GSP er en av de aktuelle operasjonene. Les mer om denne her:

Status

Oppstart med pilotens deltakere og bidragsytere ble gjennomført i februar 2021.

Arbeidet med å definere konsept og rammene for disse er i gang. Vurderingene skal være en høynivåstudie som beskriver løsninger, gjennomførbarhet, investeringer, driftskostnader og gevinst – sammenlignet med andre transportløsninger som bro og tunnel.

Piloten forventes ferdig i desember 2021, med mulighet for videre utvikling av konseptene.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev (se arkiv)

Følg oss på Twitter eller fyll inn din e-postadresse så holder vi deg oppdatert på alt som skjer i GSP