Hovedpartnere i Piloten
Det er er i alt over 20 ledende norske industriselskaper, Forsvarsmateriell, Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), Sjøforsvaret, Forsvaret og Klima – og miljødepartementet som deltar i piloten. I tillegg tilrettelegger DNV for arbeidsgruppene i prosjektet.
Bakgrunn
I arbeidet med å modernisere Sjøforsvarets flåte, spiller bærekraft og reduserte utslipp av klimagasser en nøkkelrolle. Pilotstudien utforsker mulighetene for bærekraftige løsninger til de kommende standardiserte fartøyene som skal til Forsvaret. Denne studien er et viktig skritt i utviklingen av en fremtidsrettet og bærekraftig flåte for både Kystvakten og Marinen.
I juni 2024 vedtok Stortinget Langtidsplanen for forsvarsektoren 2025–2036. En av de største satsingene er utviklingen av fremtidens Sjøforsvar, med inntil 28 nye standardiserte fartøy – 10 havgående og 18 kystnære. Disse fartøyene skal baseres på moderne, kommersielt tilgjengelige løsninger som er tilpasset militære behov. Sjømilitære fartøy er i dag Forsvarets største kilde til klimagassutslipp, og derfor er det avgjørende at ny flåteutvikling setter bærekraft i fokus.
Pilotstudiens mål
Formålet med pilotstudien er å identifisere og vurdere teknologier og løsninger som kan gjøre de nye fartøyene mer bærekraftige. Dette inkluderer å:
- Utforske alternative drivstoff og ny teknologi
- Øke energieffektiviteten og optimalisere operasjonsmønstre
- Gjennomføre tekniske og økonomiske vurderinger av ulike løsninger
Studien tar utgangspunkt i de konkrete behovene for de kommende fartøyene, og resultatene vil bidra til å sette standarder for kravspesifikasjoner og bærekraftsmål i fremtidige offentlige maritime anskaffelser.
Endelig pilotmål
Bruk av resultatene fra pilotstudien til støtte i utforming av krav til anskaffelse av standardiserte fartøy.
Status
Pilotstudien ble avsluttet juni 2025.
Hovedfokuset har vært på bærekraftige løsninger som reduserer klimagassutslipp både under bygging og ved drift av fartøyene.
Kunnskapsinnhentingen har belyst mange muligheter for hvordan Forsvaret kan opprettholde sine operative krav, samtidig som klimagassutslippene reduseres.
At fartøyene skal designes for 30 års levetid, og at byggingen antas å ta ca. 10 år til siste fartøy er levert, og dermed at fartøyene kan være i drift til ca. 2070 har vært et viktig premiss i pilotstudien.
Noen eksempler/resultater fra pilotstudien:
- De største fartøyene bør forberedes med fleksibilitet for flere energiløsninger med dual-fuel-motorer og batteripakke
- Forlenging av fartøyene vil gi plass til alternative drivstoff som reduserer utslipp uten å redusere rekkevidde og utholdenhet
- Avhengig av teknologisk og kommersiell utvikling vil kjernekraft kunne vurderes ved eventuelle fremtidige oppgraderinger
- Å anvende droner i luft, på overflaten og under vann sammen med moderne teknologi vil bidra til effektive/energibesparende operasjoner
- Sjøforsvaret bør vurdere samarbeid med offentlige og private aktører for å etablere lokal produksjon og lagring
Pilotens omtalte muligheter bør tas med videre i arbeidet med Forsvarets standardiserte fartøy.
Alle anbefalingene og begrunnelsene som har ledet opp til anbefalingene er selvfølgelig utdypet i den fullstendige rapporten.
Rapporten er nå ferdigstilt:
Les hele rapporten herSe Forsvarsmateriells egen omtale av piloten her.