Illustrasjon: Yara.

Bunkring av ammoniakk i Stavangerområdet

Sommeren (2023) skjerpet IMO klimamålene: Innen 2050 skal internasjonal skipsfart være karbon-nøytral. Skal målene nås må derfor karbon-nøytrale drivstoffalternativer være tilgjengelig der skip bunkrer.

Ammoniakk har noen egenskaper som gjør at det kan egne seg for skip med større energibehov, skip som skal seile over lengre distanser og skip som har som mål å redusere sine CO2 utslipp.

I Stavanger-regionen er det en betydelig aktivitet innen offshore shipping. Seiling til og fra, samt operasjoner ved de mange installasjonene i Nordsjøen genererer stor trafikk.

For at offshoreskip skal kunne seile med lave utslipp eller aller helst utslippsfritt vil viktige aktører som Equinor og Aker BP være avhengige av tilgang på ammoniakk. Bunkringen må også gjøres så sikkert og effektivt som mulig

Flere av de store motorprodusentene ventes om kort tid å kunne tilby ammoniakkdrevne motorer.

Hoved-barrieren i dag er mangel på infrastruktur for bunkring.

Pilotstudiens mål

I denne pilotstudien vil en kartlegge hvordan ammoniakk kan anvendes av den norske offshoreflåten i Stavanger-regionen.

Første steg vil være å beskrive nødvendig infrastruktur og bunkringsløsning konseptuelt samtidig som en identifiserer aktuelle nøkkelaktører for alle deler av verdikjeden i Stavanger området.

En vil dernest – i det samme området – kartlegge:

  • Behovet for ammoniakk og hydrogen for maritim og øvrig industri
  • Produksjonskapasitet for ammoniakk og hydrogen
  • Operasjonelle begrensinger og preferanser for offshore skip og andre skip
  • Gjeldende regelverk med hensyn på sikkerhet

Gjennom pilotstudien skal en evaluere ulike alternativer for leveranse/bunkring av ammoniakk til offshore- og andre skip, både med tanke på sikkerhet og totale kostnader. En skal videre utvikle en effektiv og bærekraftig forretningsmodell i hele verdikjeden og før piloten ferdigstilles ta nødvendige grep for realisering av løsningene pilotdeltakerne samler seg om.

Gjennom pilotstudien skal en også utrede og utarbeide:

  • Finansieringsmuligheter og offentlige støttemuligheter
  • En konkret realiseringsplan
  • Kommunikasjonsplan for synliggjøring av muligheter og resultater

Endelig mål for piloten

Etablere en kostnadseffektiv infrastruktur for karbonnøytral ammoniakk til skip i Stavanger-regionen.

Status

Equinor og Aker BP bunkrer i dag fra hver sin base for sine offshore-skip i Stavangerområdet. Selskapene er åpne for å samarbeide for å finne et bunkringsalternativ som begge kan benytte.

Yara er piloteier og vil lede arbeidet. Selskapet innehar en unik posisjon og lang erfaring når det gjelder produksjon, transport og håndtering av ammoniakk.

Yara produserer årlig om lag 5 millioner tonn ammoniakk (2023), hvilket utgjør om lag en fjerdedel av verdens totale ammoniakkeksport.

I tillegg er Yara allerede i gang med å bygge et nordisk bunkringsnettverk bestående av 15 bunkrings bages for ammoniakk sammen med NorSea og Azane Fuel Solutions. I henhold til eksisterende fremdriftsplaner estimerer utviklerne av bunkringsnettverket, Yara og Azane Fuel Solutions, første løsning til å være på vannet i 2025.

Piloten ble startet opp i oktober 2023.

Etter oppstart av piloten ble det estimert et mulig behov for ammoniakk i Stavangerområdet. Det ble vurdert 13 mulige lokasjoner for bunkring. Av disse er det 8 lokasjoner som kan være potensielle kandidater.

Mulighetsstudie med valg av teknisk løsning må etterfølges av en mer gjennomgående studie for å bekrefte de tekniske og sikkerhetsmessige antakelsene.

Pilotstudien ble avsluttet tidlig sommer 2024.

Konklusjoner fra pilotstudien

  • Det er ikke identifisert noen tekniske barrierer i forhold til å etablere en bunkringsstasjon i Stavangerområdet
  • Yara kan distribuere grønn ammoniakk fra en av sine produksjonssteder innen 2027
  • Kostnadspåslag per tonn ammoniakk for distribusjon og bunkring representerer opp til 40 % av totalkostnaden for ammoniakk levert til skip, men denne andelen reduseres drastisk ved økende volum
  • Tilstrekkelige støtteordninger er nødvendig for å utløse en investeringsbeslutning på infrastruktur
  • For å få til en økonomisk bærekraftig infrastruktur for bunkring av ammoniakk er det viktig med konsolidering av etterspørsel fra starten
  • Dette muliggjør skala fra et tidlig tidspunkt og er avgjørende for å få ned totalkostnad av ammoniakk som inkluderer lagring og transport
Sluttpresentasjonen er tilgjengelig her
  • Innlegg i dagens Næringsliv 30. august 2023: Norge kan lede verden mot utslippsfri skipsfart | DN
  • Følg oss

    Ikke gå glipp av nyheter eller arrangementer. Følg oss på X/Twitter og LinkedIn, eller meld deg på nyhetsbrevet.

    Meld deg på vårt nyhetsbrev (se arkiv)

    • This field is for validation purposes and should be left unchanged.