Piloten vil ha fokus på landstrøms- og lademuligheter i norske havner for å avklare hvilke utbygginger og oppgraderinger som må gjøres for å realisere en grønn korridor for skipsfarten. De samme skipene som lader fra nettet skal også kunne levere strøm tilbake til kritisk infrastruktur i en krisesituasjon. Foto: Plug

Fleksibel kraftberedskap langs kysten

Piloteiere

Piloten har to betydningsfulle eiere fra den norske maritime sektoren: Plug og Kystrederiene.

Bakgrunn

Parallelt med behovet for grønn omstilling har den tilspissede geopolitiske situasjonen i verden og krigen i Ukraina ført til at landene i NATO i økende grad investerer i økt forsvarsevne og beredskap. Ukraina-krigen har i stor grad demonstrert viktigheten av å beskytte kritisk infrastruktur. Kraftforsyning er kritisk infrastruktur. Dersom de rette grepene tas, kan deler av den norske innenriksflåten i en krisesituasjon i stor grad fungere som mobile kraftverk, som settes inn etter behov. De samme grepene kan bidra til at disse skipene i fredstid opererer med lave utslipp gjennom bruk av landstrøm, ladestrøm og batteridrift. GSP sin erfaring de siste 10 årene har vist at anvendelse av batterier er en svært kostnadseffektiv måte å få ned utslippene av klimagasser og helsefarlige miljøgasser på. Potensialet er fortsatt ikke utnyttet tilstrekkelig. Dersom myndighetene i samarbeide med næringen de kommende årene, får på plass en operativ landstrøm og ladestrøm infrastruktur som gir konkurransedyktig kraft, ville dette kunne utløse ytterligere grønne investeringer i rederiene. Investeringene vil kunne hjelpe Norge til å nå klimamålene på en energieffektiv måte, samtidig som vi etablerer en kostnadseffektiv og fleksibel kraftberedskap.

Pilotstudiens mål

  • Undersøke hvordan skip, gjennom tilpasninger kan levere strøm tilbake til strømnettet i situasjoner med svak eller bortfall av nettilgang, og beskrive konkrete tiltak som kreves av endringer på nye og eksisterende fartøy, og på nye og eksisterende landstrømsanlegg for å kunne reversere strømmen fra skip til land.  
  • Identifisere ulike pilotlokasjoner som representerer ulike grad av modenhet og som igjen gir grunnlag for å vurdere behov og effekt i ulike scenarioer. Disse lokasjonene skal gi grunnlag for å utvikle forslag til hvordan tiltakene kan implementeres med ulike forutsetninger og inngå som del av den nasjonal beredskapen. 
  • Pilotens mål er også å kommunisere samfunnsnytten til en fleksibel kystberedskap ved å beskrive hva en slik beredskap har å si for samfunn, både av praktiske og sikkerhetsmessige hensyn og samfunnsøkonomisk verdi.  
  • Pilotens mål er også å kartlegge de regulatoriske hindringene og barrierene som må overvinnes for å realisere slike tiltak.  

 

Endelig mål for piloten

  • Etablere en kostnadseffektiv, konkurransedyktig og fullt operativ el-infrastruktur langs kystlinjen som gir reduserte utslipp av klimagasser og helsefarlige miljøgasser i fredstid.
  • Etablere en fleksibel kraftberedskap langs kysten vår innen 2030 til bruk i fremtidige, mulige kriser  pga ekstremvær, sabotasje eller krig.
  • Batterielektrifisere fartøysflåten vår.

 

Status

Pilotenstudien ble avsluttet august 2025. Endelig rapporte ferdigstilles. Publisering av rapport vil skje i august 2025, piloteier vil gi sin avsluttende presentasjon under partnermøtet i september og miniseminar også det i september 2025.

Pilotdeltakerne utfordre regjeringen, DSB og andre myndigheter til å ta piloten videre i en fysisk demonstrasjon i noen få utvagte havner.

Følg oss

Ikke gå glipp av nyheter eller arrangementer. Følg oss på X/Twitter og LinkedIn, eller meld deg på nyhetsbrevet.

Meld deg på vårt nyhetsbrev (se arkiv)

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.