Piloten vil ha fokus på landstrøms- og lademuligheter i norske havner for å avklare hvilke utbygginger og oppgraderinger som må gjøres for å realisere en grønn korridor for skipsfarten. De samme skipene som lader fra nettet skal også kunne levere strøm tilbake til kritisk infrastruktur i en krisesituasjon. Foto: Plug

Fleksibel kraftberedskap langs kysten

Piloteiere

Piloten har to betydningsfulle eiere fra den norske maritime sektoren: Plug og Kystrederiene.

Bakgrunn

Parallelt med behovet for grønn omstilling har den tilspissede geopolitiske situasjonen i verden og krigen i Ukraina ført til at landene i NATO i økende grad investerer i økt forsvarsevne og beredskap. Ukraina-krigen har i stor grad demonstrert viktigheten av å beskytte kritisk infrastruktur. Kraftforsyning er kritisk infrastruktur. Dersom de rette grepene tas, kan deler av den norske innenriksflåten i en krisesituasjon i stor grad fungere som mobile kraftverk, som settes inn etter behov. De samme grepene kan bidra til at disse skipene i fredstid opererer med lave utslipp gjennom bruk av landstrøm, ladestrøm og batteridrift. GSP sin erfaring de siste 10 årene har vist at anvendelse av batterier er en svært kostnadseffektiv måte å få ned utslippene av klimagasser og helsefarlige miljøgasser på. Potensialet er fortsatt ikke utnyttet tilstrekkelig. Dersom myndighetene i samarbeide med næringen de kommende årene, får på plass en operativ landstrøm og ladestrøm infrastruktur som gir konkurransedyktig kraft, ville dette kunne utløse ytterligere grønne investeringer i rederiene. Investeringene vil kunne hjelpe Norge til å nå klimamålene på en energieffektiv måte, samtidig som vi etablerer en kostnadseffektiv og fleksibel kraftberedskap.

Pilotstudiens mål

  • Etablere et høynivå veikart for etablering av en kostnadseffektiv og konkurransedyktig lade- og landstrømsinfrastruktur som dekker maritimt næringsbehov
  • Foreta en behovsanalyse (GAP) for etablering av fleksibel kraftberedskap i utvalgte havner som dekker beredskapsbehov
  • Foreta en behovsanalyse (GAP) som dekker hvilke tilpasninger på fartøy som skal til for å kunne nyttiggjøre en beredskapssituasjon
  • Gjøre en teknisk/økonomisk gjennomførbarhetsanalyse for etablering av land- og ladestrøm infrastruktur for skip – og som også er hensiktsmessig i beredskapssammenheng

 

Endelig mål for piloten

  • Etablere en kostnadseffektiv, konkurransedyktig og fullt operativ el-infrastruktur langs kystlinjen som gir reduserte utslipp av klimagasser og helsefarlige miljøgasser i fredstid
  • Etablere en fleksibel kraftberedskap langs kysten vår innen 2030 til bruk i fremtidige, mulige kriser
  • Batterielektrifisere fartøysflåten vår.

 

Status

Piloten ble startet opp i september 2024. Det er ønskelig med enda flere deltakere i piloten.

Følg oss

Ikke gå glipp av nyheter eller arrangementer. Følg oss på X/Twitter og LinkedIn, eller meld deg på nyhetsbrevet.

Meld deg på vårt nyhetsbrev (se arkiv)

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.