Piloteiere
Piloten har to betydningsfulle eiere fra den norske maritime sektoren: Plug og Kystrederiene.
Bakgrunn
Parallelt med behovet for grønn omstilling har den tilspissede geopolitiske situasjonen i verden og krigen i Ukraina ført til at landene i NATO i økende grad investerer i økt forsvarsevne og beredskap. Ukraina-krigen har i stor grad demonstrert viktigheten av å beskytte kritisk infrastruktur. Kraftforsyning er kritisk infrastruktur. Dersom de rette grepene tas, kan deler av den norske innenriksflåten i en krisesituasjon i stor grad fungere som mobile kraftverk, som settes inn etter behov. De samme grepene kan bidra til at disse skipene i fredstid opererer med lave utslipp gjennom bruk av landstrøm, ladestrøm og batteridrift. GSP sin erfaring de siste 10 årene har vist at anvendelse av batterier er en svært kostnadseffektiv måte å få ned utslippene av klimagasser og helsefarlige miljøgasser på. Potensialet er fortsatt ikke utnyttet tilstrekkelig. Dersom myndighetene i samarbeide med næringen de kommende årene, får på plass en operativ landstrøm og ladestrøm infrastruktur som gir konkurransedyktig kraft, ville dette kunne utløse ytterligere grønne investeringer i rederiene. Investeringene vil kunne hjelpe Norge til å nå klimamålene på en energieffektiv måte, samtidig som vi etablerer en kostnadseffektiv og fleksibel kraftberedskap.
Pilotstudiens mål
- Undersøke hvordan skip, gjennom tilpasninger kan levere strøm tilbake til strømnettet i situasjoner med svak eller bortfall av nettilgang, og beskrive konkrete tiltak som kreves av endringer på nye og eksisterende fartøy, og på nye og eksisterende landstrømsanlegg for å kunne reversere strømmen fra skip til land.
- Identifisere ulike pilotlokasjoner som representerer ulike grad av modenhet og som igjen gir grunnlag for å vurdere behov og effekt i ulike scenarioer. Disse lokasjonene skal gi grunnlag for å utvikle forslag til hvordan tiltakene kan implementeres med ulike forutsetninger og inngå som del av den nasjonal beredskapen.
- Pilotens mål er også å kommunisere samfunnsnytten til en fleksibel kystberedskap ved å beskrive hva en slik beredskap har å si for samfunn, både av praktiske og sikkerhetsmessige hensyn og samfunnsøkonomisk verdi.
- Pilotens mål er også å kartlegge de regulatoriske hindringene og barrierene som må overvinnes for å realisere slike tiltak.
Endelig mål for piloten
- Etablere en kostnadseffektiv, konkurransedyktig og fullt operativ el-infrastruktur langs kystlinjen som gir reduserte utslipp av klimagasser og helsefarlige miljøgasser i fredstid.
- Etablere en fleksibel kraftberedskap langs kysten vår innen 2030 til bruk i fremtidige, mulige kriser pga ekstremvær, sabotasje eller krig.
- Batterielektrifisere fartøysflåten vår.
Status
Pilotenstudien ble avsluttet august 2025. Endelig rapporte ferdigstilles. Publisering av rapport vil skje i august 2025, piloteier vil gi sin avsluttende presentasjon under partnermøtet i september og miniseminar også det i september 2025.
Pilotdeltakerne utfordre regjeringen, DSB og andre myndigheter til å ta piloten videre i en fysisk demonstrasjon i noen få utvagte havner.