Bakgrunn
For å redusere trafikk på et til dels overbelastet veinett, og for å redusere totale utslipp fra transport, er det nødvendig å legge til rette for kostnadseffektiv og miljøvennlig transport av last også over korte distanser.
Pilotprosjektets mål
I denne piloten utvikles et kommersielt og teknisk gjennomførbart nullutslippskonsept, der autonome, elektrisk drevne skip (sjødroner) transporterer gods over Oslofjorden. Sammen med elektriske lastebiler for frakt til kai og videre frakt fra kai utgjør dette et kostnadseffektivt, nullutslipps system for transport fra dør til dør. Systemet er også fleksibelt, ved at det legges til rette for transport av ulike typer last: ro/ro, container og bulk.
Status
Piloten startet (2018) med konseptutvikling hvor fokus først var på skipets framdrifts- og elektriske system, lasthåndtering og analyse av kommersiell og teknisk risiko. Dernest avklaringer mht havneanlegg, byggeverft og nødvendig dokumentasjon til Sjøfartsdirektoratet. Prosjektet fikk tidlig tilsagn om 119 millioner kroner fra Enova.
I 2020 besluttet Norgesgruppens styre å bygge to skip. Kontrakt med det indiske verftet Cochin Shipyard ble signert juli 2020.
I juni 2022 ferdigstilte verftet sitt oppdrag. Nær to måneder senere ankom tungløftskipet «Yacht Servant» Norge med de to nybyggene ombord.
Skipene er 67 meter lange og 15 meter brede med plass til 16 tilhengere (semitrailere uten trekkvogn).
De to skipene, som september 2022 ble døpt “Marit” og “Therese” startet regulær trafikk høsten 2022 ved å krysse Oslofjorden fra Moss til Horten fire ganer hvert døgn. Antall krysninger er senere økt til maksimalt åtte turer per døgn.
Et enkelt regnestykke tilsier da at opp mot 250 trailere kan fraktes sjøveien i stedet for landevegen på sterkt trafikerte veier mellom Moss og Horten hvert døgn.
Pilotprosjektets målsetting om å:
- redusere trafikk på et til dels overbelastet veinett
- redusere totale utslipp fra transport
- legge til rette for kostnadseffektiv og miljøvennlig transport
….. er definitivt er innfridd.
Skipene ble døpt 14. september 2022 og startet seilingen uken etter.