Bakgrunn
Det offentlige er en stor innkjøper av maritime tjenester, og regjeringen setter fra januar 2024 krav til minst 30 % miljøvekting i alle offentlige anskaffelser.
Innkjøp av maritime tjenester knyttet til havbunnsundersøkelser er en del av dette. Tjenestene utføres blant annet av offentlige etater som Kartverket, Kystverket og Sokkeldirektoratet (tidligere Oljedirektoratet), samt private aktører som Equinor og statlig eide selskap som Statnett.
Undersøkelsene anvendes bl.a. i forbindelse med prosjekter knyttet til offshore vindkraft, kabler, olje og gass, rørledninger, navigasjon, havbunnmineraler, havforvaltning osv.
Leverandørene av disse tjenestene er avhengige av at kundene stiller tydelige og forutsigbare krav til klima og miljø i deres anbudskonkurranser, slik at leverandørene får forutsigbarhet for å investere i nye grønne skip og utstyr.
Pilotstudiens mål
Denne piloten har som målsetting å utvikle enhetlige grønne kriterier for innkjøp av maritime tjenester knyttet til havbunnsundersøkelser, og å koordinere disse mellom aktørene for økt forutsigbarhet og effektivitet.
Med andre ord og helt konkret:
- Etablere innkjøpskriterier for Kartverket
- Etablere felles anbefaling for innkjøpskriterier
Slike kriterier kan også fungere som et utgangspunkt for bruk av grønne innkjøpskriterier i andre segmenter av maritime offshore tjenester, og også helt andre segmenter som eksempelvis kartlegging fra luft.
Endelig mål for piloten
At innkjøp av maritime tjenester knyttet til havbunnsundersøkelser har lave utslipp på kort sikt og nullutslipp på lang sikt
Status
Piloten ble startet opp i mai 2024.
Gjennom tett og godt samarbeid blant pilotdeltakerne; Kartverket, Kystverket, Equinor, Sea1 og DNV har fokus vært på:
- Innkjøpskriterier med vekt på klima- og miljøkrav i anskaffelser først for Kartverket selv, men dernest med mål om å etablere tilsvarende kriterier for øvrige havbunnsundersøkelser.
- Anvendelse av ny teknologi for å kunne nå målene
Piloten ble avsluttet i mai 2025 med følgende anbefalinger:
- Anvende CO2 ekvivalenter som måleenhet for tilbudskriterier – ikke drivstofforbruk som i dag
- Vektlegge energieffektivisering – inkludert anvendelse av energieffektive autonome farkoster såvel på som under havoverflaten
- Standardisert dokumentasjon ved innhenting av tilbud. Og monitorere og rapportere resultater etter endt operasjon.
Rapporten er nå ferdigstilt:
Les hele rapporten her