Bruk av LNG i kombinasjon med batterier kan gjøre båter som betjener oppdrettsnæringen mer energieffektive og redusere utslipp betydelig.
Pilotprosjektets mål
Denne piloten har undersøkt hvilket hybrid fremdriftssystem som fungerer best for å redusere utslipp, hvordan energieffektivisering kan gi gevinst også for kjølesystemer og hvordan de samlede driftskostnadene kan bli holdt på et lavt nivå. I utviklingsarbeidet har det vært avgjørende å finne de mest miljøvennlige løsningene og samtidig opprettholde sikker operasjon under ordinær seiling og ved lasting og lossing – eksempelvis ved merdene, i tillegg til enkelt vedlikehold av fartøyet.
Et konkret fartøy er designet og kontrakt for bygging ble inngått mellom reder Egil Ulvan rederi og Tersan Shipyard, Tyrkia i 2019.
Status
Egil Ulvan Rederi er i ferd med (2021) å bygge verdens første plug-in hybrid lasteskip som også betjener oppdrettsnæringen. Et meget avansert og miljøinnovativt skip. Fartøyet er designet for fleksibel og kombinert frakt av stykkgods, kjølevarer og containerlast. Det nye skipet som får navnet «Oddrun With» vil i hovedsak operere på LNG. Det vil også bli installert en batteripakke som gjør det mulig for optimal drift av maskineri og kraftreserver ved behov.
Batteripakken skal også kunne lades fra landstrøm og vil ha tilstrekkelig kapasitet til å operere fartøyet helelektrisk eksempelvis ved manøvrering til kai eller ved merdene. Fartøyet vil også anvende kulde fra LNG (nedkjølt gas – minus 163 grader C) til nedkjøling av fryserommene.
Egil Ulvan Rederi fikk sommeren 2022 overlevert det nye skipet «Oddrun With» fra Tersan Shipyard i Tyrkia.