Mange byer har stor bygg- og anleggsvirksomhet. Noe som utløser mye transport. Det er behov for transport av overskuddsmasser, byggeråstoff og byggematerialer – både inn og ut av anleggsområdene. I dag utføres slik transporten i stor grad med lastebiler. Det medfører betydelige samfunnskostnader knyttet til støv, støy, luftutslipp, mikroplast fra dekk, ulykker, trafikk-kork og veislitasje. Jo lengre transport med lastebil, jo større samfunnskostnader.
De aktuelle samfunnskostnadene vil kunne reduseres dersom en større andel av denne transporten overføres til sjø. Særlig i byene, der bygg og anleggsaktiviteten er høy, må nødvendig areal være tilgjengelig for å oppnå slik effektiv transport. Havnebyene er heldig stilt siden effektiv transport mellom sjø og land allerede er etablert.
Bygg- og anleggsvirksomhet er ofte prosjektbasert og har selv utfordringer knyttet til støv, støy og mye trafikk. Dette utløser ofte klager fra nære naboer enten det er boligområder, handel eller annen næringsvirksomhet. Stein og grus er en ikke fornybar ressurs og bør brukes smartere enn hva vi tradisjonelt gjør i dag. En masseterminal med permanente løsninger vil øke muligheten for bedre sortering og gjenbruk av materialer. Slik sirkulær industri vil i utgangspunktet generere mer transport. Det er derfor viktig å sørge for at en slik industriell virksomhet utformes bedre, med tryggere kjøremønster, bedre renhold av kjøretøy, og også at nullutslippsløsninger på terminalen og lading til transport inn og ut på sjø og land blir ivaretatt.
Denne pilotstudien skal illustrere de miljømessige utfordringene som bransjen har i dag og vise forslag til løsninger i nær framtid. Masseterminalen skal ha nullutslippsløsninger med landstrøm, lading og gjenbruk av masser og vannressurser. Pilotstudien skal kartlegge nødvendig areal for å sikre sirkulære løsninger med tilgang til kai og trygg adkomst til veinettet.
Oslo Havn er piloteier og leder arbeidet. Svelviksand, som er en del av Stangegruppen har også bidratt i pilotstudien.
Pilotprosjektets mål
Masseterminal i bynær havn med stort skaleringspotensiale og som mulig eksportløsning til andre havnebyer. Denne pilotstudien vil utrede karakteristika av en miljøterminal for bygg- og anleggsvirksomhet, samt samfunnsgevinsten i fht dagens modell med bruk av fossile lastebiler.
Realisere en miljøterminal og etterprøve samfunnsgevinsten.
Aktiviteter
- Etablere en piloteier og pilot team, samt en felles forståelse av pilotens hoved- og delmål
- Kartlegge relevant behov for transport inn/ut av havna
- Beskrive eksisterende transportløsninger og utfordringer med disse
- Beskrive hovedtrekk ved ny «masseterminal», herunder utforske hvilke aktiviteter som bør foregå på miljøterminalen, inkludert sortering og gjenbruk av masser, avfall og vaskevann.
- Avdekke plassbehov og skipningsløsninger i tråd med strenge støy- og støvkrav i byen.
- Utforske om det i dag finnes terminaler vi kan lære fra, hjemme og ute
- Beregne kostnader, miljøgevinster, samfunnsgevinst og andre effekter av ny terminal (miljøterminal og sjøtransport vs. tradisjonell lastebiltransport)
- Kartlegge aktører og barrierer for realisering
- Koordinering mot øvrige prosjekter i Oslofjorden og Trondheimsfjorden (Grønn Fjordbulk)
- Etablere en kommunikasjonsplan med mål om å komme over de viktigste barrierene
Status
Piloten startet opp i april 2023 med representanter fra kommune, havn, leverandører, entrprenører og rederier. Fullstendig oversikt over deltakere til høyre.
Fokus i pilotens første fase var å definere behov for fremtidens havneterminal som grunnlag for fremtidens miljøterminal. Piloten kartla tilgjengelige arealer i Oslo havn.
En permanent ny og forbedret terminal i Kongshavn vil ventelig først kunne være klar om ca 10 år. Piloten så derfor på muligheten for et midlertidig testanlegg på Grønlia (innen 1,5 år dersom nødvendige tillatelser blir gitt).
I oktober 2023 startet arbeidet med å skissere fremtidens miljøterminal.
Det ble videre beregnet gevinst i sparte transportkostnader, reduserte antall tonn CO2, reduserte eksterne kostnader fordelt på kilder, og besparte køer fra massetransport.
I april 2024 mottok Oslo Havn tildelingsbrev fra byrådsavdeling for Kultur og næring (KON) om å gå videre med Kongshavn som foreløpig knutepunkt.
Det ble konkludert med at en miljøterminal for massetransport kan bidra til nullutslipp og å øke gjenvinning av masser på sikt.
Pilotstudien ble avsluttet i mai 2024.
Piloteier, Oslo Havn poengterer godt samarbeid som bakgrunn for pilotens resultater og understreker særlig Skanskas og Menons roller som hovedbidragsytere.
Konklusjoner fra pilotstudien
Pilotstudien konkluderer med at det er fullt ut gjennomførbart å etablere en gjenvinningsterminal for masser i Oslo havn, som vil kunne redusere de negative effektene av transport til og fra
byggeplasser betydelig, medføre reduserte klimagassutslipp og økt gjenvinningsgrad av masser.
En slik terminal vil også kunne være utløsende for en raskere overgang til elektrisk tungtransport på vei, samt bruk av nullutslippsskip.
Sluttrapporten er tilgjengelig her