Tid: Onsdag 19. januar kl 09.00-10.00
Sted: Kun digitalt, på Teams
Miniseminaret er kun åpent for medlemmer av Grønt Skipsfartsprogram.
Arrangementet har passert
Velkommen til digitalt miniseminar 19. januar kl 09.00 – 10.00.
– GSP arrangerer digitale miniseminarer åpne for programmets deltakere.
– Miniseminarets varighet er en time, inkludert spørsmål.
– Aktuelle temaer vil være innen grønne teknologier, drivstoff, utfordringer og utviklingsplaner.
Mulighetene for autonome løsninger utvikler seg raskt. Ikke minst gjelder dette innen vår maritime verden. Yara Birkeland skal innen 2024 seile autonomt mellom Herøya, Porsgrunn og Brevik. Vi skriver nå 2022. 2024 er bare to år frem i tid.
Men er vi klar for det? Er regelverket på plass? Blir sikkerheten ivaretatt? Dette miniseminaret vil belyse temaet og forsøke å gi svar på spørsmålene.
Agenda
- Autonome skip, en oversikt
- Hva menes med autonome skip?
- Hvordan kan et autonomt skip godkjennes når reglene ikke finnes?
- Fokusområder for DNVs verifikasjon
- Myndighetens rolle / Sjøfartsdirektoratets krav
I regi av Grønt Skipsfartsprogram er en rekke pilotprosjekter med mål om å utnytte autonome løsninger initiert. I tillegg til Yara Birkeland som allerede er sjøsatt, har ASKO autonome sjødroner for kryssing av Oslofjorden under bygging i India. Og i pilotprosjektet om smarte fjordkrysninger som mulig erstatter for broer, tunneler eller eksisterende ferger, stilles spørsmål om små, autonome, utslippsfrie ferger kan gi et bedre tilbud til trafikantene.
De samfunnsmessige forventningene til introduksjonen av løsningene som gjør de nevnte og andre prosjekter mulig, er naturlig nok at dette skal gjennomføres uten negativ påvirkning for sikkerheten til oss mennesker, til andre skip eller øvrig materiell og uten negative konsekvenser for miljøet. Automatiserte og autonome løsninger bør heller gjøre oss i stand til å nøytralisere potensielt menneskelige feil.
Da Yara Birkeland ble presentert for statsministeren, øvrige politikere og næringsliv like før jul sa Svein Tore Holsether, Yaras konserndirektør at han tror det ligger et stort markedspotensiale særlig for norske bedrifter her, og at flere allerede har skaffet seg et forsprang på internasjonale konkurrenter.
Are Jørgensen, Senior Principal Engineer, Cyber Safety & Security, DNV presenterer temaene skissert her og gir svar på spørsmål fra deltakerne.
Vel møtt!