Det endelige målet for denne piloten er å levere fordelaktige lån til bærekraftige omstillingsprosjekter for den norske offshoreflåten.

Omstillingsfinansiering for offshoreflåten

Bakgrunn

Olje og gass-næringen er Norges viktigste eksportnæring. Råolje, naturgass og kondensat utgjorde 73 prosent av total norsk vareeksport i 2022 – i alt 1.900 milliarder kroner. En annen og ventelig betydelig næring er ferd med å skapes. Offshore vind. Konsesjoner for utbygging av Sørlige Nordsjø II, Norges første kommersielle offshore vindpark er utstedt. Forberedelser til utbygging pågår.

Både olje & gass og offshore vind installasjoner betjenes av offshore-skip av forskjellige typer og størrelser. Anvendelsesområdene er mange – eksempelvis kartlegging og undersøkelser, konstruksjonsarbeid, vedlikehold og forsyning.

Flåten er blant de største og mest verdifulle i verden, men har også et betydelig CO2-utslipp. Med bakgrunn i operatørselskapenes krav har disse skipene tradisjonelt vært i fremste rekke med innføring av ny teknologi og nye drivstoff.

I de kommende år er det ventet at ytterligere krav og regler vil innebære en betydelig grønn omstilling også i denne flåten. Dette gjelder uavhengig av om skipene skal betjene olje og gass installasjoner eller ta del i utbygging og senere drift av offshore vind. Nye skip må derfor bygges. Gamle skip kan måtte gjennomgå ombygging.

Omstillingsfinansiering

Omstillingsfinansiering er enhver form for finansiering hvor finansielle betingelser er knyttet til oppnåelse av uttalte mål, slik som prosentvis reduksjon av klimagassutslipp.

Fire store nordiske finanskonsern har tidligere gjennom GSP utviklet standarder for hva omstilling innebærer i form av miljø- og klimarelaterte KPIer. Sparebanken Vest, som leder den her omtalte piloten, er selv en aktiv bruker av dette rammeverket. Sparebanken Vest har også tatt rammeverket videre med hensyn på bruk overfor fiskeriflåten. I denne piloten er offshoreflåten fokus.

For å redusere utslipp gjennom flåtefornyelse kan omstillingsfinansering få en avgjørende rolle. Omstillingsfinansering kan øke lønnsomheten av lav- og nullutslippsløsninger gjennom fordelaktige lånebetingelser, og dermed akselerere det grønne skiftet.

Pilotstudiens mål

Definere kriterier, herunder nøkkelindikatorer (KPI-er), med angitt utslippsreduksjon som må oppnås for å kvalifisere til omstillingsfinansiering for ulike skipstyper innenfor offshore næringene

Endelige mål for piloten

Levere fordelaktige lån til bærekraftige omstillingsprosjekter for den norske offshoreflåten.

Status

Piloten ble startet opp før sommeren 2024.

Oktober 2024

Arbeidet har sdefinert arbeidspakker. De tre første er igangsatt

  1. Kartlegging grønn omstilling
  2. Kartlegging rammeverk
  3. Scope skipstyper

Det vil være avgjørende for piloten å finne gode målemetoder som konkretiserer at offshore rederiene oppnår reduserte utslipp. Den pågående arbeidspakken – 3. scope skipstyper – vil derfor være svært viktig og forutsetter en grundig jobb ved utvelgelsene.  

 

Følg oss

Ikke gå glipp av nyheter eller arrangementer. Følg oss på X/Twitter og LinkedIn, eller meld deg på nyhetsbrevet.

Meld deg på vårt nyhetsbrev (se arkiv)

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.