Når det nå kun er få dager igjen av 2023, skal også vi skue kjapt tilbake. Se oss over skuldra å minne oss selv på noe av det som er oppnådd.
Nye pilotprosjekter er initiert, arbeid med en rekke nye og tidligere initierte pågår, og noen piloter er avsluttet i løpet av året.
Noe av det som gleder meg aller mest er når vi sammen i Grønt Skipsfartsprogram kan realisere piloter. Skape konkrete resultater av det som en gang startet som ideer.
Ved utgangen av 2023 er 18 piloter i hovedprogrammet realisert eller er under realisering.
- Sjødronene «Marit» og «Therese» krysser nå daglig Oslofjorden med kontainere for ASKO.
- I 2026 skal Sognefjorden krysses hvert 15. minutt av delvis autonome ferger. Statens Vegvesen begrunnet beslutningen med resultater fra piloten Smarte fjordkrysninger
- Ringnotsnurperen «Selvåg Senior» ble levert i august i år.
- Sparebanken Vest har gitt fordelaktige lån og betingelser til rederier som satser grønt.
- KLP har investert i blå ammoniakk-produksjon i Nord-Norge.
Dette er bare noen få eksempler, men som likevel viser et spenn over det GSPs partnere sammen med GSPs ressurser i DNV har fått til.
Jeg er stolt av dette og ikke minst er jeg stolt av det positive samarbeidet vi skaper og ivaretar – både mot myndigheter, det offentlige og internt i næringen. Det er det som gir resultatene.
Nedenfor har vi nevnt et lite knippe av de arrangementer og piloter som har skapt aller mest oppmerksomhet.
Sammen skal vi stå på for nye resultater, nye piloter realisert, ny kunnskapsdeling og fortsatt hyggelig og fruktbart samarbeid.
Godt nytt år.
Hilsen Narve Mjøs, direktør for Grønt Skipsfartsprogram
Årets mest besøkte pilotbeskrivelser
- Ammoniakk som drivstoff på et tankskip i global skipsfart
- Omstillingsfinansering for den norske havgående fiskeflåten
- Sjøtransport av byggeråstoff og korn
- Karbonfangst-systemer på skip
- Ammoniakk drevet bulkskip